Renoir na dużym ekranie
Auguste Renoir zasłynął przede wszystkim dzięki swoim obrazom malowanym na płótnie impresjonistycznym, przedstawiającym Paryż. Dziś te obrazy malowane uważa się za jedne z najsłynniejszych na świecie, jednak sam artysta odszedł szybko od tego stylu, idąc w swoim własnym kierunku.
Obrazy malowane na wielkim ekranie
W niedzielę 20 października 2019 roku w warszawskim kinie Muranów obejrzeć będzie można film oparty na wyjątkowej kolekcji 181 obrazów malowanych francuskiego artysty, które zebrała filadelfijska Barnes Foundation. Dokument ten jest niezwykle interesującą analizą nowego kierunku twórczego w życiu tego malarza, jak również próbą zastanowienia się nad tym, dlaczego do dziś jego zmiana sposobu tworzenia wzbudza tak duże kontrowersje u oglądających i znawców sztuki. Wiele osób uznaje późne prace Renoira za odpychające, inne zaś uważają, że właśnie one świadczą o wielkim geniuszu artysty.
Co ciekawe, wśród fascynatów i naśladowców galerii sztuki Renoira znaleźli się tacy genialni malarze dwudziestowieczni, jak Picasso oraz Matisse. Nowoczesna, wychodząca poza impresjonizm późna twórczość Renoira widoczna w jego galerii sztuki fascynowała bardzo wielu artystów. Film, który będzie można obejrzeć w październiku w Warszawie, jest opowieścią o życiu i twórczości malarza, który stał się bardzo ważnym łącznikiem między sztuką dawną a nowoczesną.
Galeria sztuki wyjątkowego artysty
Auguste Renoir urodził się w Limoges w 1841 roku, zmarł w roku 1919, w miasteczku Cagnes-sur-Mer. Był z jednym z czołowych twórców impresjonizmu. W ciągu sześćdziesięciu lat, kiedy to tworzył swoją galerię sztuki, namalował około 6000 obrazów malowanych na płótnie. Jego ulubiona tematyka to portrety kobiet oraz dzieci, martwe natury, jak również akty. W odróżnieniu od innych impresjonistów, niechętnie sięgał po obrazy malowane przedstawiające pejzaże. Poza tworzeniem obrazów malowanych, chętnie rysował, w różnych technikach. Pod koniec życia zainteresował się również rzeźbą.
Podobnie jak i inni impresjoniści, Renoir starał się uchwycić na swoich obrazach to, co najbardziej ulotne: chwilę schwytaną na jednostkowym obrazie, trafność własnego, indywidualnego wrażenia tej chwili. Artysta w swoich obrazach malowanych na płótnie poszukiwał niekoniecznie filozoficznej refleksji, a raczej kolorów i form, a dzięki wytężonej pracy stworzył wyjątkowy styl malarski, odmienny od klasycznego impresjonizmu.