shopping_cart EN

Interferencje. Wystawa twórczości Grzegorza Klimka i Piotra Butkiewicza

Alicja Stasiak,

Dwie oddziałujące na siebie fale mogą się wzajemnie znosić, ale mogą także wzmacniać swoją energię. Dlatego tytuł „Interferencje”, którym Grzegorz Klimek posługuje się od wielu lat na określenie swojej twórczości doskonale przystaje do nazwy wystawy, podczas której prezentowana będzie twórczość dwóch artystów: Grzegorza Klimka oraz Piotra Butkiewicza. Ich prace wywodzą się z dwóch różnych dziedzin sztuki: malarstwa oraz rzeźby. Ich twórczość będzie się zatem przenikać, oddziaływać na siebie, wzmacniać swoją energię, interferować właśnie. Wystawa „Interferencje” będzie dostępna od 5 grudnia 2023 roku w Galerii -1 mieszczącej się w siedzibie Centrum Olimpijskiego (ul. Wybrzeże Gdyńskie 4, Warszawa). Zapraszamy!

 

Grzegorz Klimek, STR20, 2023 r. 

 

Na co dzień pracują obok siebie, ich pracownie ze sobą sąsiadują, ale ich twórczość wydaje się rozwijać w diametralnie odmiennych obszarach i kierunkach. Czy można znaleźć wspólne punkty łączące rzeźbiarstwo Piotra Butkiewicza z malarstwem Grzegorza Klimka? Może wcale nie trzeba szukać mianownika. Wystarczy zobaczyć i poczuć, w jaki sposób dziedziny sztuki współgrają ze sobą, przenikają się, a zarazem dopełniają.

 

Piotr Butkiewicz, Fale upału, 2023 r.; Księżycowa tancerka, 2023 r.

 

Grzegorz Klimek na pytanie jak długo maluje odpowiada, że robi to od kiedy tylko sięga pamięcią. Sztuka stanowi nierozłączną część jego istnienia. Klimek zaznacza, że malarstwa nie traktuje wyłącznie jako swoją profesję, ale przede wszystkim jako sposób na życie. Artyście zależy, aby pomiędzy jego twórczością, a widzami powstała podobna więź – swego rodzaju hipnotyzująca energia. Autor zabiega o uwagę widzów chcąc wciągnąć ich w proces patrzenia i dostrzegania wielopoziomowej rozmaitości barw, struktur, kształtów naniesionych na płótno. W jego najnowszych pracach refleksyjną i harmonijną atmosferę roztaczają zielenie: od intensywnych po stonowane i pastelowe tonacje. Na przestrzeni lat widzę zmiany w paletach barw, które stosuję, raz są one bardziej odważne, raz nieco bardziej stonowane, ale najważniejsze jest dla mnie, że moja pasja do sztuki nie maleje. Jest wręcz odwrotnie. Do tego stopnia, że nieraz tracę rachubę, myślę ile czasu spędziłem malując i zadaję sobie pytanie, dlaczego doba jest taka krótka? – mówi Grzegorz Klimek.

 

Grzegorz Klimek, Święta krowa, 2023 r.

 

Podobnie ze sztuką splotły się losy Piotra Butkiewicza, który interesował się nią już od dziecka. Artysta nie miał najmniejszych wątpliwości, że z twórczą działalnością chce związać swoją przyszłość na poważnie. Kiedy malował, chciał skończyć z rzeźbieniem, a kiedy zostawiał sztalugę, poświęcał czas szlifowaniu, struganiu i heblowaniu. Ostatecznie to właśnie drewno zostało jego największym sprzymierzeńcem. Piotr Butkiewicz tworzy sensoryczne rzeźby, aby zachęcić widzów do ich dotykania, zapoznania się z – jak sam to określa – sensualnym materiałem. Praca w drewnie jest dla mnie grą z konkretną materią, która kiedyś żyła. Jest zapisem sekretnej egzystencji. Rozcinam pnie, które mają po 150 i więcej lat, pamiętają postaci z historii, zawierają zapis w słojach. Zdarza się, że znajduję w drewnie kule, odłamki granatów, czy ślady uderzeń piorunów. Każdy pień jest w związku z tym inny, inaczej się w nim i z nim pracuje. – mówi Piotr Butkiewicz.

 

Piotr Butkiewicz, Wszechświat, 2022 r.

 

Artyści eksperymentują z różnymi teksturami, kształtami, kreują formy, które zachwycają trójwymiarowością. Struktury obiektów, zarówno rzeźbionych, jak i malowanych, zmieniają się w zależności od perspektywy obserwatora, stanowiąc swoisty współczesny język komunikacji. W przejawie twórczej aktywności zawarta jest możliwość doświadczania, dostrzegania podobieństw i różnic, styczności i przyległości, scalania i abstrahowania. Umiejętność obcowania ze sztuką pozwala myśleć i mówić o tym, co abstrakcyjne. Wrażenia odbierane zmysłem wzroku i to, co odczuwamy zmysłem dotyku w procesie interferencji integruje się. Połączenie bodźców, ich wzajemna i skomplikowana zależność decyduje o tym, w jaki sposób interpretujemy obiekty, z którymi mamy do czynienia.

 

Grzegorz Klimek, Posąg manekina, 2022 r.

 

Na wystawie zaprezentowanych zostanie dwadzieścia obrazów Grzegorza Klimka oraz czternaście rzeźb Piotra Butkiewicza. Styl moich obrazów, nie do końca jest wynikiem jakiegoś szczególnego wyboru. Mam wrażenie, kiedy maluję, że wynika on ze mnie w sposób naturalny, z wnętrza, jest jak mój charakter, jak charakter pisma. – przyznaje Grzegorz Klimek. Z kolei Piotr Butkiewicz zdradza, że jego rzeźby, mimo swojej prostoty, w przewrotny, często zaskakujący i zabawny sposób poruszają ważne tematy dotyczące ludzkich relacji . W ich interpretacji mogą pomóc tytuły, chociaż jak twierdzi autor, niektóre mogą zaprowadzić na manowce.

 

Grzegorz Klimek, Pieśni kozła, 2022 r.

 

 

Zapraszamy!

Interferencje. Wystawa twórczości Grzegorza Klimka i Piotra Butkiewicza


Wernisaż wystawy: 4 grudnia 2023 roku o godz. 18.00


Wystawa czynna od 5 grudnia 2023 roku do 4 stycznia 2023 roku


Wejście na wystawę jest bezpłatne codzienne w godz. 9.00 – 20.00


Centrum Olimpijskie, Galeria -1
ul. Wybrzeże Gdyńskie 4, Warszawa

Inne artykuły z tej kategorii

  • Defragmentacje. Wystawa Agnieszki Fijał-Czapli, Ewy Jasek i Jacka Opały
    O Artystach Rynek sztuki

    Defragmentacje. Wystawa Agnieszki Fijał-Czapli, Ewy Jasek i Jacka Opały

    Koniec życia i początek sztuki… te słowa mogą posłużyć za motto niejednemu portretowi, a na pewno wszystkim tym obrazom i rzeźbom, których głównym celem jest przeniesienie obecności człowieka w obszary trwalsze niż sama pamięć. Wojciech Sztaba, historyk i krytyk sztuki   Ma wiele oblicz, wykonywany jest w zróżnicowanych konwencjach, przybiera...

  • Nieznane dzieło Magdaleny Abakanowicz | XVIII Aukcja Klasyków Współczesności
    O Artystach Rynek sztuki

    Nieznane dzieło Magdaleny Abakanowicz | XVIII Aukcja Klasyków Współczesności

    Dom aukcyjny i galeria sztuki Art in House ma ogromny zaszczyt ogłosić Wam, że w katalogu XVIII Aukcji Klasyków Współczesności zagości niezwykłe dzieło. Mowa tu o tkaninie, wykonanej w latach 60. ubiegłego wieku z sizalu, wełny i bawełnianego sznurka, która znajdowała się przez kilka dekad w kolekcji prywatnej i nigdy...

  • Ogromne emocje na wielkich płótnach – III Aukcja Sztuki Wielkiego Formatu
    O Artystach Rynek sztuki

    Ogromne emocje na wielkich płótnach – III Aukcja Sztuki Wielkiego Formatu

    Jesteście gotowi na OGROMNE emocje? Przygotowaliśmy dla Was naprawdę dużą rzecz: III Aukcję Sztuki Wielkiego Formatu! Jak sama nazwa wskazuje, w katalogu aukcji znajdziecie same wielkoformatowe prace, które z pewnością pobudzą ciekawość i ucieszą wasze mocą barw, wątków i szczegółów umieszczonych przez artystów na obrazach i rzeźbach. Ryszard Rabsztyn, ANTIDOTUM PS...

  • III Aukcja Charytatywna „Jasiek dla Śpiocha” w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
    O Artystach Rynek sztuki

    III Aukcja Charytatywna „Jasiek dla Śpiocha” w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie

    Wyjątkowe wydarzenia wymagają pięknej oprawy. Tegoroczna trzecia edycja Aukcji Charytatywnej „Jasiek dla Śpiocha” odbędzie się we foyer Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Budynek na co dzień wypełniony unikatową sztuką oraz jej pasjonatami stanie się sceną dla nadziei i wsparcia. Na aukcję zapraszamy w czwartek 21 listopada o godz. 19.30, a...

×
Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.
Schowaj
Zmień ustawienia