Wystawa w Wiedniu: Cézanne, Matisse, Hodler
Wiosną 2010 roku w wiedeńskim muzeum Albertina odbędzie się prezentacja jednego z najważniejszych prywatnych zbiorów francuskiej sztuki modernistycznej – galerii sztuki Hahnloser.

Galeria sztuki, Ferdinand Hodler, jeden z obrazów olejnych z 1887 roku.
Galeria sztuki Hahnloserów
Kolekcja Hahnloser ma swoją siedzibę w Villa Flora: szwajcarskiej galerii sztuki w Winterthur, założonej przez małżeństwo Hedy i Arthura Hahnloser-Bühler. Od 1995 roku znajdująca się w tej galerii sztuki kolekcja jest dostępna publicznie. Zbiory te obejmują obrazy olejne na płótnie takich artystów jak: Ferdinand Hodler, Paul Cézanne, Vincent van Gogh, Edouard Vuillard, czy Henri Matisse.
Właśnie tej kolekcji wiedeńskie muzeum Albertina postanowiło poświęcić wiosnę 2020 roku. Hahnloserowie kolekcjonowali ten zbiór obrazów olejnych i nie tylko w latach 1905-1936. W sumie w tej galerii sztuki nowoczesnej, która otworzy się pod koniec lutego 2020 roku, zobaczyć będzie można aż 120 dzieł – ta galeria sztuki zostanie wzbogacona dodatkowo o obrazy olejne na płótnie z takich placówek jak Kunst Museum Winterthur i Kunstmuseum Bern.
Galerię sztuki w wiedeńskiej Albertinie będzie można oglądać od 22 lutego do 24 maja 2020 roku.

Jeden z obrazów olejnych Paula Cezanne’a, datowany na 1876/77 r.
Galeria sztuki „ojca malarzy”: Paul Cézanne
Cézanne urodził się w 1939 roku w Aix-en-Province we Francji. Henri Matisse nazwał go ojcem wszystkich malarzy. Jego obrazami olejnymi zachwycał się Picasso.
Ojciec Cézanne’a, prawdopodobnie pochodzący z Włoch, był kapelusznikiem. Paul, zgodnie z decyzją ojcowską, rozpoczął studia prawnicze na uniwersytecie w Aix-en-Provence. W tym samym czasie chodził na zajęcia z rysunku, aż w końcu przerwał studia i całkowicie poświęcił się tworzeniu obrazów olejnych. W 1861 pojechał do Paryża, gdzie edukował się w Académie Suisse, oglądając wnikliwie dzieła starych mistrzów w Luwrze.
We wczesnym okresie twórczości malarz był pod sporym wpływem twórczości artystów epoki baroku oraz romantyzmu. Po pewnym czasie jednak zrezygnował z tradycyjnej perspektywy linearnej, inspirując się kubizmem, a nawet fowizmem. Duży wpływ, szczególnie na kolorystykę, miało spotkanie z Pisarrem.
Cézanne najchętniej tworzył obrazy olejne na płótnie przedstawiające pejzaże. Często malował okolice swojego rodzinnego miasteczka oraz Estaque, do którego często przyjeżdżał. W późniejszym okresie twórczości zainteresował się również portretem i martwą naturą. Nie zajmowały go popularne wtedy scenki rodzajowe z życia Paryża. Pierwsza wystawa indywidualna artysty odbyła się w 1895 roku. Zachwyciła artystów awangardowych, jednak nie spodobała się krytykom obrazów olejnych na płótnie.
15 października 1906 roku Paul Cézanne przeziębił się. Zmarł na zator płuc kilka dni później. W 1907 roku, w ramach paryskiego Salonu Jesiennego, przygotowano retrospektywną galerię sztuki malarza, na której pokazano pięćdziesiąt obrazów olejnych. Dzięki tej ekspozycji zmarły już malarz stał się sławny.
Galeria sztuki fowistycznej: Henri Matisse
Henri Matisse urodził się w 1869 roku we francuskiej Picardii. Uważa się go za najsłynniejszego twórcę fowizmu (to odłam ekspresjonizmu, w którym podstawą była nieformalna i nieoczywista, abstrakcyjna gra mocnymi barwami. Nazwa tego ruchu artystycznego pochodzi od francuskiego rzeczownika les fauves, oznaczającego „dzikie zwierzęta”).
Matisse, podobnie jak Cezanne, początkowo miał zostać prawnikiem. W wieku 24 lat postanowił jednak rozpocząć studia w Szkole Sztuk Pięknych w Paryżu. Był uczniem Gustava Moreau, jednak po kilku latach fascynacji impresjonizmem i sztuką japońska, stworzył własny, wyjątkowy styl. Był rywalem Pabla Picassa.
Zmarł na atak serca w swoim mieszkaniu (Nicea) w 1954 roku.
Galeria malarstwa secesyjnego: Ferdinand Hodler
Hodler urodził się w 1853 roku w szwajcarskim Gurzelen (kanton Berno). We wczesnych latach życia stracił rodzeństwo i ojca, a później także matkę, z powodu epidemii gruźlicy. Jego ojczym (drugi mąż jego matki) nauczył go podstaw malarstwa dekoracyjnego i posłał na naukę do artysty Ferdynanda Sommera. W wieku 18 lat rozpoczął edukację w Genewie u pejzażysty Barthélemy Menna.
We wczesnym okresie swojej już dojrzałej twórczości, Hodler tworzył realistyczne obrazy olejne na płótnie – krajobrazy, portrety, kompozycje. Później dostrzec już mozna było różnorodne wpływy w jego galerii sztuki: były nimi symbolizm, secesja, a pod koniec życia także ekspresjonizm.
Hodler w 1908 roku poznał swoją późniejszą kochankę Valentine Godé-Darel. Kiedy w 1913 roku kobieta zachorowała na raka, artysta opiekował się nią. W ten sposób powstał cykl obrazów olejnych na płótnie, pokazujących różne etapy choroby. Po śmierci Valentine artysta stworzył dwadzieścia autoportretów. W końcu podupadł na zdrowiu, co doprowadziło go do samobójstwa w maju 1918 roku w Genewie.