shopping_cart EN

Nowa Mitologia. Wystawa twórczości Arka Szweda i Grzegorza Radziewicza

Alicja Stasiak,

Futurystyczne postacie i mechaniczne bóstwa od lat wpisują się w twórczość Arka Szweda i Grzegorza Radziewicza. Artyści połączyli siły, aby przedstawić „Nową Mitologię” – wystawę, na której opowieść o transformacji człowieka, a może bardziej ogólnie, pewnego nadnaturalnego stworzenia, daje początek współczesnym mitom i legendom. Zapraszamy na wystawę w Galerii -1 (ul. Wybrzeże Gdyńskie 4) w dniach od 27 lutego do 16 marca.

 

Arek Szwed, Późny wschód, 2025 r.

 

Bogactwo mitologii w sztuce współczesnej

Do dziś żywe w kulturze masowej mity inspirują pisarzy, filozofów i artystów. Na całym świecie znane są rzeźby Igora Mitoraja, który tworząc fragmentaryczne, zniszczone figury czerpie z bogactwa mitologii klasycznej. Podobne motywy do swoich surrealistycznych kompozycji wplatał Franciszek Starowieyski, a filmy Marvela takie jak „Thor”, czy „Loki” znajdują swoje korzenie w mitologii nordyckiej. A gdyby tak napisać mitologię na nowo? Odnieść się do świata, w którym ludzkość przechodzi technologiczną transformację i zaczyna przypominać coś więcej niż biologiczne istoty?

Mitologie powstawały jako sposób tłumaczenia rzeczywistości. Arek Szwed i Grzegorz Radziewicz przedstawiają wizję świata, gdzie posthumanizm stał się rzeczywistością, a dawni bogowie zostali zastąpieni przez nowe bóstwa. Sztuczne, cybernetyczne bożki niosące podobne narracje i symbole, co kiedyś. „Nowa Mitologia” przywołuje pytania, które dotyczą pewnej zbiorowości, pewnego „my”, ale czy ta zbiorowość określa się wyłącznie przez to, co ludzkie?

 

Grzegorz Radziewicz, Król Puszczy, 2024 r.

 

Tradycja i współczesność w obrazach olejnych Grzegorza Radziewicza

Grzegorz Radziewicz urodził się w Białymstoku, gdzie do dziś mieszka i tworzy. Artysta przyznaje, że już w szkole podstawowej rysowanie i malowanie przychodziło mu z łatwością. Stało się więc dla niego rzeczą naturalną, że ten kierunek chce obrać zawodowo. Początkowo kształcił się w Liceum Plastycznym w Supraślu, by następnie kontynuować naukę we wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Poza nauką rzemiosła pod okiem wybitnych profesorów, Grzegorz Radziewicz przesiadywał w warsztacie swojego ojca, gdzie wśród zapachu smaru i metalu rysował różnego typu maszyny i mechanizmy. Te wczesne fascynacje nie zniknęły. Artysta czerpie inspiracje zarówno z rodzinnej tradycji jak i podlaskich pejzaży, a jednocześnie odwołuje się do przyszłości, w której przywołuje do życia roboty. W jego idyllicznej wizji świata miasta są niesione na garbach potężnych wodnych zwierząt lub transportowane przez mechaniczne giganty..

 

Arek Szwed, od lewej: Zaszufladkowany, 2025 r.; Król, 2025 r.

 

Motyw drogi i przemijania w rzeźbach ceramicznych Arka Szweda

Arek Szwed urodził się w Dąbrownicy pod Lublinem. Zdecydował, że to właśnie w rodzinnych stronach założy pracownię ceramiczną, którą prowadzi nieprzerwanie od prawie dwudziestu lat. Jego specjalnością są ceramiczne formy przestrzenne. W twórczości artysty przeplatają się motywy drogi, przemijania, marzeń o lataniu, nie brak też rycerzy i wojowników ze Wschodu, którzy mimo zakorzenienia w historii, w jakiś sposób jedną nogą znajdują się w przyszłości. To jednocześnie migawka wspomnień i perspektywa jutra zamknięta w efektownej, fantazyjnej kreacji. Tworzone przez Arka Szweda postaci są niczym bożki – stojąc w marionetkowej pozie wyglądają jak istoty będące przedmiotem kultu. Na pierwszy rzut oka mają ludzki wygląd, jednak podlegają rozmaitym cielesnym wynaturzeniom. Na ich twarzach widać poczucie winy, zagubienie, rozterkę. Głęboko zamyślone głowy spoglądają w niebo jakby wyglądając czegoś piękniejszego gdzieś ponad chmurami, a może w zupełnie innym świecie? Są jak wyjęci z opowiadań Schulza, w których efemeryczny kuzyn Emil przypomina bardziej hologram niż żywą postać, a mieszkańcy ulicy Krokodyli poruszają się jak papierowe rzeźby.

 

Grzegorz Radziewicz, Poranek w puszczy, 2024 r.

 

Obrazy i rzeźby do wnętrz, które opowiadają o nowej rzeczywistości

Wielorakość ludzkich i nieludzkich form obecnych na wystawie daje początek mitom i legendom. Wyobrażenia o przyszłości układają się w nową opowieść, być może historię o maszynach przejmujących rolę bóstw, o transhumanistycznych bohaterach albo o rytuałach w świecie przyszłości. „Nowa Mitologia” jest próbą opowiedzenia współczesnej rzeczywistości – jak dawniej poprzez bogów, demony i duchy, tak dziś poprzez symbole technologiczne, sztuczną inteligencję czy posthumanizm. Dawne mitologie powstawały, by wyjaśnić świat i nadać mu sens. Mówiły o początku wszechświata, potężnych istotach, które nim rządziły, bohaterach wyruszających w podróż. W wizji Grzegorza Radziewicza i Arka Szweda mitologia nie znika, ale ewoluuje. Bogowie to teraz maszyny, świadomości cyfrowe, algorytmy, a mistyczne objawienia przychodzą w postaci przepowiedni generowanych przez AI. W pewnym sensie wystawa konfrontuje nas z tezą przedstawioną przez Michela Foucaulta w „Słowach i rzeczach”, zgodnie z którą „człowiek jest stosunkowo świeżym wynalazkiem, figurą liczącą zaledwie dwa wieki, zwyczajnym fałdem w naszej wiedzy, który zniknie natychmiast, gdy przyjmie ona nowy kształt”.

 

Grzegorz Radziewicz, Pegaz II, 2024 r.

 

Inne artykuły z tej kategorii

  • Rafał Mruszczak. Przegląd twórczości
    O Artystach Rynek sztuki

    Rafał Mruszczak. Przegląd twórczości

    Rafał Mruszczak to artysta o bardzo szerokim wachlarzu umiejętności. Oprócz malarstwa sztalugowego, którego efekty często możemy oglądać na aukcjach sztuki, spotkamy się z jego twórczością rzeźbiarską, a nawet artystycznym malarstwem ściennym. Rafał Mruszczak przy pracy nad prywatną realizacją   Od najmłodszych lat artystę fascynowało malarstwo. Ukończył krakowską Akademię Sztuk Pięknych...

  • Motywy vanitas w twórczości Marty Julii Piórko i Krzysztofa Pawłowskiego
    O Artystach Rynek sztuki

    Motywy vanitas w twórczości Marty Julii Piórko i Krzysztofa Pawłowskiego

    „Kwiaty, które nigdy nie więdną” to tytuł najnowszej wystawy prezentowanej w Galerii -1. Zobaczymy na niej obrazy Marty Julii Piórko oraz rzeźby Krzysztofa Pawłowskiego. Prace obfitują w motywy vanitas łączące piękno i przemijanie. Wystawa będzie dostępna od 10 do 21 kwietnia. Zapraszamy!   Marta Julia Piórko, Bukiet, 2025 r.  ...

  • „Dworskie Opowieści” – Aukcja w Pałacu Potockich w Radzyniu Podlaskim
    O Artystach Rynek sztuki

    „Dworskie Opowieści” – Aukcja w Pałacu Potockich w Radzyniu Podlaskim

    Dom Aukcyjny Art in House wraz z Miastem Radzyń Podlaski oraz Radzyńskim Ośrodkiem Kultury ma ogromny zaszczyt i przyjemność zaprosić wszystkich do odwiedzenia Pałacu Potockich w Radzyniu Podlaskim. Już 10 maja 2025 roku odbędzie się tam Aukcja „Dworskie Opowieści”, na której zaprezentowane prace na pewno trafią w gusta wszystkich miłośników...

  • Preludium. Cyprian Nocoń w warszawskim Teatrze Kamienica
    O Artystach Rynek sztuki

    Preludium. Cyprian Nocoń w warszawskim Teatrze Kamienica

    Najnowszy cykl obrazów Cypriana Noconia będzie prezentowany w warszawskim Teatrze Kamienica od 2 kwietnia. Instrumenty klawiszowe, sekcje smyczkowe, dyrygenci i koncertmistrzowie – artysta odważnie sformułował swoją malarsko-muzyczną wizję, łącząc elementy klasyki z abstrakcyjnymi formami. Wystawa „Preludium” będzie dostępna dla widzów do 21 kwietnia 2025 roku.   Cyprian Nocoń, Sinfonietta, 2025 r....

×
Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.
Schowaj
Zmień ustawienia