shopping_cart EN

„Ostatnia wieczerza” – neowitraż z Biennale we Florencji na SacroExpo 2023!

Aleksandra Koper,

 

W czasie SacroExpo 2023 – największych targach sakralnych w tej części Europy – zostaną zaprezentowane trzy prace Piotra Barszczowskiego tworzone w technice neowitrażu, w tym „Ostatnia wieczerza” o powierzchni aż 40 metrów kwadratowych! Po raz pierwszy artysta zaprezentuje swoje dzieło w wielkoformatowej skali, pozwalającej na ukazanie postaci apostołów w ich naturalnej wielkości. Ogromny tkanino-witraż zawiśnie na szklanej elewacji zachodniej Targów Kielce i będzie można go oglądać od 19 do 21 czerwca 2023 roku w hali targowej SacroExpo. 

 

Piotr Barszczowski, Ostatnia wieczerza XXI – na SacroExpo 2023 zostanie zaprezentowana w dwóch formach: jako neowitraż na płycie kasetonowej 3×2 metry oraz jako neowitraż na tkaninie 8×5 metrów

 

Ostatnia Wieczerza XXI – fenomen XIII Biennale Sztuki we Florencji 

Neowitraż „Ostatnia wieczerza XXI” o wymiarach 3×2 metry, złożony z tysięcy makro i mikrofotografii chleba i wina oraz trzy inne prace artysty (Panta Rhei – Alegoria Czasu”, „Kawiarenka” oraz „Sztorm”), zostały wyróżnione złotym medalem im. Wawrzyńca Wspaniałego w kategorii Sztuki Multimedialne w czasie XIII Biennale Sztuki we Florencji w 2012 roku. Sam artysta zdobył również nagrodę publiczności Biennale.

Motywem przewodnim florenckiego Biennale był temat „Kobieta przez wieki w sztuce. Kobieta w sztuce współczesnej”. Międzynarodowe grono kuratorów zwróciło uwagę na renesansowe inspiracje (w tym iluzje optyczne oraz anamorfozy) w ujęciu 12 kobiet przedstawionych na „Ostatniej wieczerzy XXI”. Dzieła artysty zaprezentowano w Theatre Area, wśród prac laureatów konkursu. Artysta przygotowywał się do stworzenia tego dzieła aż 30 lat!

 

„Ostatnia Wieczerza XXI” na XII Biennale we Florencji. Źródło: archiwum Artysty.

 

Jak powstawała „Ostatnia wieczerza”? Opowiada o tym sam artysta:

Przez lata studiowałem wybitne dzieła przedstawiające „Ostatnią Wieczerzę”. Zdecydowana większość z nich to długie ławy w układzie poziomego prostokąta. Tak Wieczerzę Pańską przedstawił Leonardo da Vinci, tak Salvador Dali, choć… były i takie, które albo ukazywały przybliżony faktyczny starożytny sposób spożywania wieczerzy, albo wnosiły zaskakujący w świecie patriarchalnym motyw kobiet, które rzeczywiście – i w zgodzie ze świadectwem Biblii – również stały się świadkami ustanowienia Eucharystii.

Duże wrażenie zrobiły na mnie „Ostatnie Wieczerze” Tintoretta, w których doceniłem zarówno udział kobiet, jak i próby poszukiwania przez tego artystę nowej kompozycji. Najwyraźniej rozmyślanie nad własnym rozwiązaniem tego tak ważnego dla naszej kultury tematu teologicznego i ikonograficznego nie opuszczało mnie nawet podczas snu, skoro kompozycja obrazu, w rzeczy samej, przyśniła mi się. Nieco nadużywając mogę ją nazwać: „Perspektywą Ducha Świętego”. Od samego początku biblijną scenę osadzałem w teraźniejszości. Wykonałem szkic i zacząłem marzyć o realizacji dużego obrazu lub nawet witrażu o wysokości min. 3 metrów. Wiedziałem, że będę potrzebował pomocy statystów, aby poradzić sobie z niezwykle trudnymi skrótami perspektywy w połączeniu z kombinacją zabiegów, takich jak: Złoty Podział, Ciąg Fibonnacciego i anamorfoza. Do tego dochodzą jawne i ukryte atrybuty, które czekają na odkrycie przez wnikliwego widza, skomplikowany labirynt ukryty w posadzce opowiadający pewną historię oraz znaki i symbole znane od wieków Chrześcijanom i utrwalone w przedstawianiu tego kluczowego i wielce dramatycznego, tak pod względem ludzkim, jak i religijnym wydarzenia.

 

„Ostatnia Wieczerza XXI” eksponowana w Tyńcu. Źródło: archiwum Artysty.

 

Pod koniec marca 2019 r. zorganizowałem casting na statystów. Zgłosiło się aż 26 osób. Część spośród nich to byli moi uczniowie i studenci. Przyznam, że przez ostatnie lata oczyma wyobraźni widziałem ich w rolach współczesnych Apostołów, uczniów i uczennic Jezusa. I oto miałem wyłonić 17 osób na podstawie pierwotnego szkicu. Nie śmiałem jednak selekcjonować. Źle się czułem w tej roli. Postanowiłem zaangażować wszystkich.

 

Casting do „Ostatniej Wieczerzy XXI”. Źródło: archiwum Artysty.

 

W Wielki Czwartek 2019 r. we wnętrzach „Gemini Park Tarnów” odbyła się sesja fotograficzna, która trwała od zamknięcia o 21.00 aż do 3.00 nad ranem. Miałem już prawie wszystko, aby zacząć właściwą pracę. Brakowało jeszcze tylko „farby”. W mojej autorskiej technice, którą nazywam „Neowitrażem” tą „farbą” są fragmenty makro i mikrofotografii. W ten sposób komponuję cyfrowe kolaże, które następnie nanoszę na szkło. Przeważnie fotografuję wodę i minerały. Tym razem wykonałem serię kilkuset zdjęć chleba i wina w celu podkreślenia Sakramentu Eucharystii, wypełniając nimi ponad 2 tys. części kolażu.

Madonno, polska Madonno… „MBT” jako współczesna Eleusa

Było to w 2019 roku, kiedy jedna z uczestniczek castingu do „Ostatniej Wieczerzy XXI” zgłosiła się do zdjęć próbnych ze swoim małym synkiem, ponieważ nie miała go z kim zostawić. Kobieta zapozowała więc do fotografii z 9-miesięcznym dzieckiem. Piotr Barszczowski tak zainspirował się zdjęciem, że postanowił stworzyć na jego podstawie kolejny neowitraż, zatytułowany „MBT” – Matka Boska T. Co oznacza „T”? Możemy dowolnie spekulować, ponieważ litera ta daje pole do wyobraźni widzowi, mogącemu wstawić w to miejsce dowolny wyraz – np. Teraźniejsza, Twoja, Tarnowska, Typowa, Troskliwa czy Tajemnicza.

Ikonografia obrazu nawiązuje do sposobu odczytywania dzieł malarskich w XVII wieku – chiński bucik wystający z ram jest znakiem współczesnych czasów, a jednocześnie motywem zaczerpniętym z „Dziewczyny w ramie obrazu” Rembrandta. Na jego podeszwie artysta umieścił labirynt prowadzący do krzyża oraz chiński napis „Ja jestem drogą”. Na sam kolaż składa się ponad 200 zdjęć makro i mikroskopowych wody, kamieni szlachetnych i minerałów. Został wydrukowany na specjalnym płótnie do podświetlania; w przyszłości będzie można go wydrukować również na szkle oraz na dużych formatach (nawet 5 metrów wysokości)!

O Artyście. Kim jest Piotr Barszczowski?

Piotr Barszczowski urodził się w 1972 r. w Tarnowie. Jest absolwentem dwóch krakowskich uczelni: Akademii Sztuk Pięknych oraz Uniwersytetu Papieskiego. Specjalizował się w dziedzinie komunikacji wizualnej oraz w dziedzinie historii sztuki sakralnej. Jako artysta-plastyk, projektant grafiki użytkowej, jest autorem identyfikacji wizualnych ponad 500 firm – jest również biegłym sądowym w tej dziedzinie.

Należy do Związku Polskich Artystów Plastyków oraz do Związku Polskich Artystów Fotografików. Jest twórcą „NEOWITRAŻU” – charakterystycznego foto-kolażu komponowanego fragmentami makrofotografii.

 

Dzieła Piotra Barszczewskiego zaprezentujemy w ramach tegorocznego SacroExpo (19-21.06.2023), w hali Targi Kielce (Zakładowa 1, Warszawa). Na pewno ich nie przeoczycie – zwłaszcza „Ostatniej Wieczerzy XXI” na tkaninie o powierzchni 40 metrów kwadratowej, która zawiśnie na szklanej elewacji zachodniej, witającej wszystkich uczestników wydarzenia. Zapraszamy!

 

Inne artykuły z tej kategorii

  • Wystrój się w Modę na Sztukę!
    O Artystach Rynek sztuki

    Wystrój się w Modę na Sztukę!

    Czy są wśród nas miłośnicy stylu i ekstrawaganckiego ubioru? Jesteśmy pewni, że tak: ogłaszamy, że 19 kwietnia w Art in House o godz. 19:30 odbędzie się pokaz mody, ale nie byle jakiej, bo mody w sztuce! Nasi artyści, choć teraz po trosze także wyśmienici projektanci mody, przygotowali wyjątkowe kreacje do...

  • Filip Łoziński. Artysta, który operuje ciszą.
    O Artystach

    Filip Łoziński. Artysta, który operuje ciszą.

    Kiedy się szumem, tłumem, gwarem Ludzkie skupiska ustokrotnią Najdroższym na świecie towarem Będzie samotność Jonasz Kofta   Filip Łoziński operuje ciszą, oplatając jej bezkresem bezimienne postaci umieszczone w pustce. Artysta wprowadza widza w melancholijny nastrój, jednocześnie udowadniając, że samotność, w odróżnieniu od osamotnienia, nie musi wcale łączyć się z wyobcowaniem...

  • Tadeusz Baranowski. Malarstwo zebrane
    O Artystach Rynek sztuki

    Tadeusz Baranowski. Malarstwo zebrane

    Twórców niekiedy dopadają chwile, które wyznaczają nowe kierunki, otwierają oczy na nowe możliwości i wprowadzają głębsze zrozumienie samego siebie i świata wokół. W przypadku Tadeusza Baranowskiego niełatwo od razu odgadnąć, który kierunek jest „jego”. Z jednej strony wybitny grafik, twórca kultowych postaci komiksowych Smoka Diplodoka czy Profesorka Nerwosolka, z drugiej...

  • Ukryte w obrazie | 86. Aukcja Nowej Sztuki
    O Artystach Rynek sztuki

    Ukryte w obrazie | 86. Aukcja Nowej Sztuki

    Mamy nadzieję, że połowa kwietnia przywita nas prawdziwie wiosenną pogodą. Jeśli nie, to nie szkodzi, ponieważ w Art in House, niczym przebiśniegi i krokusy, na 86. Aukcji Nowej Sztuki pojawią się niezwykle słoneczne prace malarskie i rzeźbiarskie. Wśród dzieł świetnych artystów, których już dobrze znacie, zobaczycie także prace nowych autorów,...

×
Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.
Schowaj
Zmień ustawienia