Wielka wystawa „supergwiazdy renesansu” w Rzymie
W salach wystawowych na rzymskim Kwirynale (Le Scuderie del Quirinale) już 11 marca 2020 roku otwiera się największa w historii galeria sztuki Rafaela – wszystko z okazji 500-letniej rocznicy śmierci wielkiego mistrza malarstwa. Nie będzie łatwo z wizytą na tej wystawie – w ciągu pierwszych dwóch dni przedsprzedaży biletów, sprzedano ich ponad 10 tysięcy. Wystawa potrwa do 15 czerwca 2020 r.
Wystawa zapowiada się bardzo interesująco: poza obrazami olejnymi na płótnie, których będzie aż dwieście, zobaczymy na niej również rysunki, szkice i grafiki wielkiego mistrza. Będzie to z pewnością jedno z najważniejszych wydarzeń kulturalnych we Włoszech w tym roku i największa wystawa twórczości Rafaela, jaka kiedykolwiek miała miejsce.
Aż pięćdziesiąt z dwustu obrazów olejnych Rafaela pochodzi z florenckiej galerii Uffizi – co ciekawe, pracownicy działu konserwacji tej galerii sztuki złożyli wypowiedzenie po wydaniu zgody na transport dzieł Rafaela do Rzymu.
Pozostałe obrazy olejne, grafiki, szkice i rysunki Rafaela sprowadzono z paryskiego Luwru, londyńskiej National Gallery w Londynie, Muzeum Prado w Madrycie, Galerii Albertina w Wiedniu, oraz z muzeów watykańskich i włoskich galerii.
Obrazy olejne i inne prace Rafaela, geniusza malarstwa epoki renesansu
Rafael został uznany za geniusza jeszcze za swojego życia, a przez to, że urodził się w Wielki Piątek, nazywa się go „bogiem sztuki”. Określany jest też mianem najmłodszego z wielkiej trójcy renesansu włoskiego, do której zalicza się Michała Anioła i Leonarda da Vinci. Malarstwa uczył się Rafael u ojca, który odkrył niezwykłe umiejętności artystyczne syna bardzo wcześnie. Kiedy Rafael miał 9 lat, zmarła jego matka. Trzy lata później chłopiec stracił również tatę, a opiekę nad Rafaelem przejął brat matki. Stryj zadbał o to, aby dziecko rozwijało swój talent malarski. Nauki pobierał najpierw u Timoteo Vitiego, a następnie u Pietro Perugino. W tym czasie Rafael zaczął wykonywać pierwsze obrazy olejne na płótnie na zamówienie i pracował m.in. przy dekoracji kościoła św. Franciszka (Perugia).
W 1504 roku młody artysta przybył do Florencji. Pod wpływem twórczości Michała Anioła i da Vinci namalował obrazy olejne: „Madonnę w zieleni” oraz „Madonnę ze szczygłem”, dzięki nim szybko zdobył sławę. Wrócił do rodzinnego miasta, a potem wyjechał do Perugii, a następnie do Rzymu, gdzie pracował przy zdobieniu papieskiej sali urzędowej i sądowej (tzw. Stanza della Segnatura). W 1514 roku rozpoczął nadzór nad budową nowej Bazyliki św. Piotra we włoskiej stolicy.
Inne artykuły z tej kategorii
-
O Artystach Rynek sztuki
Nieznane dzieło Magdaleny Abakanowicz | XVIII Aukcja Klasyków Współczesności
Dom aukcyjny i galeria sztuki Art in House ma ogromny zaszczyt ogłosić Wam, że w katalogu XVIII Aukcji Klasyków Współczesności zagości niezwykłe dzieło. Mowa tu o tkaninie, wykonanej w latach 60. ubiegłego wieku z sizalu, wełny i bawełnianego sznurka, która znajdowała się przez kilka dekad w kolekcji prywatnej i nigdy...
-
O Artystach Rynek sztuki
Ogromne emocje na wielkich płótnach – III Aukcja Sztuki Wielkiego Formatu
Jesteście gotowi na OGROMNE emocje? Przygotowaliśmy dla Was naprawdę dużą rzecz: III Aukcję Sztuki Wielkiego Formatu! Jak sama nazwa wskazuje, w katalogu aukcji znajdziecie same wielkoformatowe prace, które z pewnością pobudzą ciekawość i ucieszą wasze mocą barw, wątków i szczegółów umieszczonych przez artystów na obrazach i rzeźbach. Ryszard Rabsztyn, ANTIDOTUM PS...
-
O Artystach Rynek sztuki
III Aukcja Charytatywna „Jasiek dla Śpiocha” w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
Wyjątkowe wydarzenia wymagają pięknej oprawy. Tegoroczna trzecia edycja Aukcji Charytatywnej „Jasiek dla Śpiocha” odbędzie się we foyer Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Budynek na co dzień wypełniony unikatową sztuką oraz jej pasjonatami stanie się sceną dla nadziei i wsparcia. Na aukcję zapraszamy w czwartek 21 listopada o godz. 19.30, a...
-
O Artystach Rynek sztuki
Body & Emotions. Wystawa twórczości Anny Chorzępy-Kaszub i Joanny Roszkowskiej
(…) nasz zewnętrzny wygląd, cechy charakterystyczne, po których się nas poznaje, to po prostu dziecięca zabawka dla oka. Pod nimi wszystko jest ciemne, skłębione, nie do zgłębienia; znacie nas tylko z tego, że od czasu do czasu wypływamy na powierzchnię. (…) Virginia Woolf „Do latarni morskiej” Światło, które przenika...