Wystawa Miriam Cahn w MSN
„MIRIAM CAHN: JA, ISTOTA LUDZKA” – taki tytuł nosi galeria malarstwa szwajcarskiej twórczyni Miriam Cahn, którą uważa się za jedną z najistotniejszych współczesnych artystek.
Obrazy malowane na płótnie szwajcarskiej artystki
Miriam Cahn urodziła się w Bazylei w 1949 roku. Pochodzi z rodziny żydowskich emigrantów, którzy uciekli do Szwajcarii przed nazistowską agresją. Artystka działała na rzecz ruchów pacyfistycznych i feministycznych w latach siedemdziesiątych. Poza tworzeniem ideologicznych obrazów malowanych, brała też udział w protestach, pisała petycje, tworzyła tematyczne murale w miejskiej przestrzeni.
Artystka tworzy swoje galerie malarstwa już od ponad czterdziestu lat, dając świadectwo aktualnym problemom społecznym, konfliktom i kryzysom, snując rozważania dotyczące kondycji ludzkiej w świecie. Pokazuje człowieka w kontekście wojny, przemocy, śmierci, relacji rodzinnych, natury czy seksualności. Staje jednoznacznie po stronie sprzeciwiającej się agresji i przemocy. Miriam Cahn nie ogranicza się jedynie do tworzenia obrazów malowanych na płótnie – tworzy także rysunki, teksty, nagrania wideo i performansy.
Punktem wyjścia dla twórczości tej szwajcarskiej artystki jest zwykle ciało – jako narzędzie pracy oraz jako przedmiot wizualnej prezentacji. Wytworzyła ciekawe podejście do procesu twórczego, często tworząc swoje obrazy malowane całym ciałem, sytuując proces twórczy blisko performansu. Zajmowała się rejestracją przekazów medialnych dotyczących konfliktów wojennych czy ataków terrorystycznych, ukazując na ich podstawie w swojej galerii malarstwa przedstawienia broni masowego zniszczenia i inne symbole władzy, przemocy, kontroli człowieka nad człowiekiem i resztą świata.
Obrazy malowane Cahn to próba ukazania emocji poprzez język malarski – emocji, które pojawiają się w obliczu agresji, śmierci, wojny, rasizmu, toksyczności międzyludzkich stosunków. Postacie na tych obrazach malowanych są niewyraźne, jakby miały odnosić się w sposób uniwersalny, pierwotny do kruchości życia człowieka. To również próba podjęcia tematu odnoszącego się do etyki w sztuce i sprawczości twórcy dzieła. Artystka zdaje się zadawać pytania o artystyczną metodę ukazania cierpienia, bólu, niesprawiedliwości, bez nadmiernego patosu i atmosfery sensacji – tak, aby umiejętnie zabrać głos w imieniu tych, którzy zostali tego głosu pozbawieni. I ma tu na myśli nie tylko innych ludzi, lecz również świat przyrody.
Galeria malarstwa Miriam Cahn będzie dostępna dla odwiedzających w pawilonie MSN Muzeum nad Wisłą (Warszawa), w dniach 29 listopada 2019 – 1 marca 2020 roku.
Inne artykuły z tej kategorii
-
O Artystach Rynek sztuki
Nieznane dzieło Magdaleny Abakanowicz | XVIII Aukcja Klasyków Współczesności
Dom aukcyjny i galeria sztuki Art in House ma ogromny zaszczyt ogłosić Wam, że w katalogu XVIII Aukcji Klasyków Współczesności zagości niezwykłe dzieło. Mowa tu o tkaninie, wykonanej w latach 60. ubiegłego wieku z sizalu, wełny i bawełnianego sznurka, która znajdowała się przez kilka dekad w kolekcji prywatnej i nigdy...
-
O Artystach Rynek sztuki
Ogromne emocje na wielkich płótnach – III Aukcja Sztuki Wielkiego Formatu
Jesteście gotowi na OGROMNE emocje? Przygotowaliśmy dla Was naprawdę dużą rzecz: III Aukcję Sztuki Wielkiego Formatu! Jak sama nazwa wskazuje, w katalogu aukcji znajdziecie same wielkoformatowe prace, które z pewnością pobudzą ciekawość i ucieszą wasze mocą barw, wątków i szczegółów umieszczonych przez artystów na obrazach i rzeźbach. Ryszard Rabsztyn, ANTIDOTUM PS...
-
O Artystach Rynek sztuki
III Aukcja Charytatywna „Jasiek dla Śpiocha” w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
Wyjątkowe wydarzenia wymagają pięknej oprawy. Tegoroczna trzecia edycja Aukcji Charytatywnej „Jasiek dla Śpiocha” odbędzie się we foyer Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Budynek na co dzień wypełniony unikatową sztuką oraz jej pasjonatami stanie się sceną dla nadziei i wsparcia. Na aukcję zapraszamy w czwartek 21 listopada o godz. 19.30, a...
-
O Artystach Rynek sztuki
Body & Emotions. Wystawa twórczości Anny Chorzępy-Kaszub i Joanny Roszkowskiej
(…) nasz zewnętrzny wygląd, cechy charakterystyczne, po których się nas poznaje, to po prostu dziecięca zabawka dla oka. Pod nimi wszystko jest ciemne, skłębione, nie do zgłębienia; znacie nas tylko z tego, że od czasu do czasu wypływamy na powierzchnię. (…) Virginia Woolf „Do latarni morskiej” Światło, które przenika...