shopping_cart EN

Zwierciadło Całego Świata w wersji online

Luiza Poreda,

W stołecznym Muzeum Narodowym zakończono konserwację unikatowego renesansowego atlasu „Speculum orbis terrae (terrarum)”. Na świecie odnaleziono mniej niż 50 egzemplarzy tego dzieła, dwa z nich znajdują się w naszym kraju. Egzemplarz znajdujący się w warszawskim Muzeum Narodowego w Warszawie jest najbardziej kompletny. Album jest teraz dostępny w wersji cyfrowej na stronie MN.

Prace nad albumem autorstwa Gerarda de Jode zakończyły się w 1570 roku, w tym samym, w którym powstał pierwszy nowożytny atlas świata „Theatrum orbis terrae” autorstwa Abrahama Orteliusa. Jak czytamy na stronie MN w Warszawie, Ortelius za wszelką cenę próbował opóźnić publikację dzieła de Jodego. Skutecznie, bo kiedy w końcu wydano „Speculum orbis terrae” w 1578 roku, atlas Orteliusa zdążył już zdominować rynek księgarski. Próbą przebicia się z pewnością było przygotowanie kolejnego, poszerzonego wydania dzieła de Jodego, które opublikowanoo w 1593 roku przez syna autora, Cornelisa de Jode. Ta właśnie edycja znajduje się w zbiorach Biblioteki Muzeum Narodowego w Warszawie. Zobaczymy tu aż 110 map ziemskiego globu na papierze, umieszczonych na 82 ponumerowanych tablicach. 

Atlas de Jodego wyróżnia się piękną szatą edytorską oraz graficzną, która nawiązuje do najdoskonalszych wzorców książki renesansowej. Dzieło zachowało barwioną na czerwono, tłoczoną oprawę, złocenia brzegów kart, poszczególne stronice ozdobione są także cyzelowanym ornamentem. Ilustracje, mapy i tablice są dokładnie pomalowane ręcznie, ponieważ w tamtych czasach bardzo często praktykowano takie właśnie ozdabianie książek drukowanych – do początków dziewiętnastego wieku normą było ręczne kolorowanie map w atlasach.
 
Atlas przed pracami konserwatorskimi był mocno przebarwiony, ubrudzony, a poszczególne karty stały się kruche, w wielu miejscach papier był naderwany, pozgniatany. Działania dotyczyły naprawy luźnych kart (atlas nie był rozszywany, aby zachować wyciśnięty na brzegach kart wzór). Prace konserwatorskie wykonano m.in. w celu całkowitej digitalizacji dzieła. 
 

Inne artykuły z tej kategorii

  • Nieznane dzieło Magdaleny Abakanowicz | XVIII Aukcja Klasyków Współczesności
    O Artystach Rynek sztuki

    Nieznane dzieło Magdaleny Abakanowicz | XVIII Aukcja Klasyków Współczesności

    Dom aukcyjny i galeria sztuki Art in House ma ogromny zaszczyt ogłosić Wam, że w katalogu XVIII Aukcji Klasyków Współczesności zagości niezwykłe dzieło. Mowa tu o tkaninie, wykonanej w latach 60. ubiegłego wieku z sizalu, wełny i bawełnianego sznurka, która znajdowała się przez kilka dekad w kolekcji prywatnej i nigdy...

  • Ogromne emocje na wielkich płótnach – III Aukcja Sztuki Wielkiego Formatu
    O Artystach Rynek sztuki

    Ogromne emocje na wielkich płótnach – III Aukcja Sztuki Wielkiego Formatu

    Jesteście gotowi na OGROMNE emocje? Przygotowaliśmy dla Was naprawdę dużą rzecz: III Aukcję Sztuki Wielkiego Formatu! Jak sama nazwa wskazuje, w katalogu aukcji znajdziecie same wielkoformatowe prace, które z pewnością pobudzą ciekawość i ucieszą wasze mocą barw, wątków i szczegółów umieszczonych przez artystów na obrazach i rzeźbach. Ryszard Rabsztyn, ANTIDOTUM PS...

  • III Aukcja Charytatywna „Jasiek dla Śpiocha” w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
    O Artystach Rynek sztuki

    III Aukcja Charytatywna „Jasiek dla Śpiocha” w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie

    Wyjątkowe wydarzenia wymagają pięknej oprawy. Tegoroczna trzecia edycja Aukcji Charytatywnej „Jasiek dla Śpiocha” odbędzie się we foyer Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Budynek na co dzień wypełniony unikatową sztuką oraz jej pasjonatami stanie się sceną dla nadziei i wsparcia. Na aukcję zapraszamy w czwartek 21 listopada o godz. 19.30, a...

  • Body & Emotions. Wystawa twórczości Anny Chorzępy-Kaszub i Joanny Roszkowskiej
    O Artystach Rynek sztuki

    Body & Emotions. Wystawa twórczości Anny Chorzępy-Kaszub i Joanny Roszkowskiej

    (…) nasz zewnętrzny wygląd, cechy charakterystyczne, po których się nas poznaje, to po prostu dziecięca zabawka dla oka. Pod nimi wszystko jest ciemne, skłębione, nie do zgłębienia; znacie nas tylko z tego, że od czasu do czasu wypływamy na powierzchnię. (…) Virginia Woolf „Do latarni morskiej”   Światło, które przenika...

×
Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.
Schowaj
Zmień ustawienia