shopping_cart EN

Andrzej Strumiłło. Mandale

Alicja Stasiak,

Od poetycko-metaforycznych wątków po abstrakcyjne motywy – kompozycje malarskie Andrzeja Strumiłło łączy głębokie, metaforyczne przesłanie o egzystencjalnej wymowie. Od 9 czerwca w warszawskiej galerii „Kordegarda” będą prezentowane prace artysty z cyklu „Mandala”. Na serie składają się: obrazy olejne, rysunki oraz rzeźba z kamienia.

 

Prof. Andrzej Strumiłło przed tryptykiem w Muzeum Podlaskim (mat. prasowe Muzeum Podlaskiego)

 

Andrzej Strumiłło urodził się 23 października 1927 roku w Wilnie. Po II Wojnie Światowej wraz z rodziną został przesiedlony do Lublina. Swój malarski talent szkolił w Łodzi pod okiem wybitnego Władysława Strzemińskiego i w Krakowie, gdzie na jednym roku znalazł się z Tadeuszem Wróblewskim, Andrzejem Wajdą i Janem Tarasinem. Malarską wyobraźnię Andrzeja Strumiłło rozwijały podróże, podczas których bezustannie tworzył, a wracając do Polski przywoził serie rysunków i fotografii. Zwiedził m.in. Tajlandię, Chiny, Japonię, Indie, Nepal, przemierzył Mongolię, z plecakiem i bronią przeszedł niemal tysiąc kilometrów syberyjskiej tajgi, przemierzył Himalaje, Ałtaj, Kraj Chabarowski, Kaukaz, pustynię Gobi. Interesowały go azjatyckie tradycje i kanony piękna, a wiele elementów kultury orientalnej znalazło odzwierciedlenie w jego twórczości. Obserwacje związane z licznymi podróżami artysty wybrzmiewają również w jego wierszach.

 

Andrzej Strumiłło, obraz z serii „Mandala”

 

Podziwiam wschodnią sztukę, fascynuje mnie filozofia, ale nigdy nie stanę się Hindusem czy Chińczykiem. Całkowite przejęcie mentalności Wschodu jest niemożliwe, musiałbym jeść ryż od urodzenia i żyć pod tym palącym słońcem wiele tysięcy lat. Pozostałem Europejczykiem, pełnym wątpliwości, wierzącym jednak w tablice Mojżeszowe. – powiedział Andrzej Strumiłło w wywiadzie dla National Geographic w 2019 roku. Dorobek artysty obejmuje ponad 120 wystaw indywidualnych w kraju i za granicą oraz blisko 150 wydawnictw. Cykl „Mandala” prezentowany w warszawskiej galerii „Kordegarda” stworzył w ostatnich latach swojego życia.

 

Widok z wystawy Andrzeja Strumiłło w Suwalskim Ośrodku Kultury

 

Mandala miała wyrażać metafizyczną strukturę świata. Motyw ten stosowano głównie w sztuce buddyzmu tantrycznego skupiającego się na nauce o naturze umysłu i rzeczywistości. Tworzenie mandali, a następnie jej niszczenie uważa się za rodzaj medytacji. Zwykle w samym środku koncentrycznej kompozycji umieszczano wizerunek bóstwa lub jego atrybut. Przed wystawą „Mandale i twarze” w 2019 roku w białostockim ratuszu Andrzej Strumiłło przyznał: Mnie, człowiekowi niepewności, zwątpień i podejrzeń pozostaje tylko krąg czerni – barwy dostojnej i pojemnej, zawierającej w sobie wszystko, tajemnice wielkie i liczne. Krąg czerni może być punktem nieskończenie małym lub ogromnym, bez granic. To, co się dzieje wokół czarnego kręgu, bywa materią medytacji, śladem mijanego czasu, poszukiwaniem nowych zderzeń, pojęć i znaków, a może tylko zapełnianiem przestrzeni, dekoracją lub tłem dla tego czarnego środka. Moje obrazy i rysunki skazane są na „jedno spojrzenie”. Otoczenie centrum może przychodzić i odchodzić, stanowiąc swoisty akompaniament. 

 

Andrzej Strumiłło, obrazy z serii „Mandala”

Inne artykuły z tej kategorii

  • Aukcja skąpana w złocistym blasku | IV Aukcja „Sztuka Cenniejsza niż Złoto”
    O Artystach Rynek sztuki

    Aukcja skąpana w złocistym blasku | IV Aukcja „Sztuka Cenniejsza niż Złoto”

    Jesteście gotowi na prawdziwą kąpiel w złocie? Przygotowaliśmy dla Was niezwykłe wydarzenie; mowa o czwartej edycji Aukcji „Sztuka Cenniejsza niż Złoto”, która odbędzie się 6 grudnia 2024 w Art in House. Zachęcamy do zapoznania się z katalogiem. Zbigniew Blekiewicz, Z cyklu Emanacje, Kompozycja V, 2022, Olej, Płótno, 80 cm x 110 cm...

  • Nieznane dzieło Magdaleny Abakanowicz | XVIII Aukcja Klasyków Współczesności
    O Artystach Rynek sztuki

    Nieznane dzieło Magdaleny Abakanowicz | XVIII Aukcja Klasyków Współczesności

    Dom aukcyjny i galeria sztuki Art in House ma ogromny zaszczyt ogłosić Wam, że w katalogu XVIII Aukcji Klasyków Współczesności zagości niezwykłe dzieło. Mowa tu o tkaninie, wykonanej w latach 60. ubiegłego wieku z sizalu, wełny i bawełnianego sznurka, która znajdowała się przez kilka dekad w kolekcji prywatnej i nigdy...

  • Defragmentacje. Wystawa Agnieszki Fijał-Czapli, Ewy Jasek i Jacka Opały
    O Artystach Rynek sztuki

    Defragmentacje. Wystawa Agnieszki Fijał-Czapli, Ewy Jasek i Jacka Opały

    Koniec życia i początek sztuki… te słowa mogą posłużyć za motto niejednemu portretowi, a na pewno wszystkim tym obrazom i rzeźbom, których głównym celem jest przeniesienie obecności człowieka w obszary trwalsze niż sama pamięć. Wojciech Sztaba, historyk i krytyk sztuki   Ma wiele oblicz, wykonywany jest w zróżnicowanych konwencjach, przybiera...

  • Ogromne emocje na wielkich płótnach – III Aukcja Sztuki Wielkiego Formatu
    O Artystach Rynek sztuki

    Ogromne emocje na wielkich płótnach – III Aukcja Sztuki Wielkiego Formatu

    Jesteście gotowi na OGROMNE emocje? Przygotowaliśmy dla Was naprawdę dużą rzecz: III Aukcję Sztuki Wielkiego Formatu! Jak sama nazwa wskazuje, w katalogu aukcji znajdziecie same wielkoformatowe prace, które z pewnością pobudzą ciekawość i ucieszą wasze mocą barw, wątków i szczegółów umieszczonych przez artystów na obrazach i rzeźbach. Ryszard Rabsztyn, ANTIDOTUM PS...

×
Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.
Schowaj
Zmień ustawienia