shopping_cart EN

Angelus Saucius Tomasza Koclęgi na III Aukcji Sacrum Profanum

Luiza Poreda,

W najnowszym katalogu III Aukcji Sacrum Profanum w Domu Aukcyjnym Art in House, obok wielu ciekawych propozycji malarskich i rzeźbiarskich znaleźć można kolejne interesujące dzieło Tomasza Koclęgi. To druga tego typu rzeźba znanego śląskiego artysty, która pojawia się na aukcjach w naszym domu aukcyjnym. Podczas kwietniowej  II Aukcji Rzeźby Kolekcjonerskiej wysoko wylicytowana została inna praca tego artysty „Rebus Amet” – była to rzeźba okładkowa katalogu tej aukcji sztuki.

Rzeźba „Angelus Saucius”, którą będzie można wylicytować na aukcji sztuki w Art in House już w piątek 18 czerwca 2021 roku, to imponujących rozmiarów praca posadowiona na cokole z dibondu (czyli płyty kompozytowej). Całość ma aż 2 metry wysokości i mimo swych sporych rozmiarów sprawia wrażenie lekkiej i dynamicznej.

aukcja-sztuki-angelus

TOMASZ KOCLĘGA – ANGELUS SAUCIUS, 2021 na III Aukcji Sacrum Profanum w Domu Aukcyjnym Art in House.

 

Inspiracją do powstania „Angelus Saucius” (z łaciny: „Zraniony anioł”) był mój kontakt z twórczością fińskiego malarza symbolisty Hugo Simberga, a wprost – z jego wybitnym obrazem „Ranny Anioł”. To niezwykłe dzieło bardzo głęboko utkwiło mi w pamięci, mimo iż nie należy do najczęściej reprodukowanych, czy omawianych dzieł  swojej epoki. Postać rannego anioła jest na nim bardzo ludzka, człowiecza. Nie ma on, w moim odczuciu, zbyt wiele z niebiańskości. Niesiony na noszach przez dwóch chłopców jest nie tyle aniołem, ile rannym, obolałym człowiekiem. Samo ujęcie tematu jest bardzo symboliczne  i stanowi zagadkę, której autor nigdy nie zdradził – opowiada nam Tomasz Koclęga.

aukcja-sztuki-rzezby-koclęgi

„Ranny Anioł” Hugo Simberga był inspiracją dla rzeźby Tomasza Koclęgi.

 

To właśnie tajemnica, jak również bardzo ludzki charakter anioła Simberga zainspirowały rzeźbiarza do stworzenia „własnego anioła”.

 –  W swoich pracach koncentruję się głównie na człowieku. Szukam w nich  obszarów ludzkiej wrażliwości, ulotnych emocji. W pewnym sensie więc praca ta jest inna niż moje dotychczasowe rzeźby. Niezmienna  pozostaje moja autorska forma, ekspresja i styl. W nawiązaniu do dzieła malarskiego również i mój Angelus jest ranny. Jest okaleczony, jak wielu z nas. Z jednym skrzydłem, z jedną ręką, jednak majestatyczny i okazały – mówi Koclęga.

Rzeźba wykonana jest z żywicy poliestrowej oraz  maty szklanej. Zapytaliśmy Tomasza Koclęgę o  technikę i materiał, z którego wykonana jest rzeźba. Jak dalece ta technika wpływa na formę i czym się różni od pracy w brązie, w którym realizuje Pan większość swoich prac?

 

aukcja-sztuki-prace-koclęgi

Jedna z plenerowych realizacji rzeźbiarskich Tomasza Koclęgi.

 

Pierwsza różnica, to fakt, że jest to rzeźba unikatowa. Powstała jako niepowtarzalny egzemplarz. Z punktu widzenia kolekcjonera jest to różnica znacząca, bo większość (choć nie wszystkie) rzeźb z brązu powstaje w edycjach – w moim przypadku zawsze limitowanych. Pod względem pracy również jest to zupełnie inny proces. Z żywicami pracuję od kilkunastu lat i mój warsztat cały czas ewoluuje. Zaczynałem od prostych technologicznie rzeźb, gdzie w pełni wymodelowaną rzeźbę, wykonaną z papieru okładałem  matą szklaną i nasączałem żywicą… Dzisiaj wspominam te początki z rozrzewnieniem.  Aktualnie pracuję już zupełnie inaczej, używam też innych materiałów. Nieporównywalna jest również moja wiedza i doświadczenie zdobywane latami – tłumaczy artysta.

      koclęga-aukcja-sztuki

 

Częstą kwestią, z jaką zwracają się do galerii potencjalni nabywcy, jest pytanie o trwałość prac z żywicy i możliwość ich ekspozycji na zewnątrz – na tarasie lub w ogrodzie. Czy może Pan powiedzieć coś na ten temat ?

Laminat poliestrowy to bardzo wytrzymały i powszechnie używany materiał. Pojawił się w latach dwudziestych XX wieku, a powszechnie zaczął być używany od połowy ubiegłego wieku. Od razu przyjął się  w sztuce.  Spośród wielu klasyków sztuki pracujących w tym materiale warto tu wspomnieć choćby hiperrealistę amerykańskiego Duane Hansona czy słynną francuską artystkę Niki de Saint Phalle, której większość rzeźb plenerowych powstawała z żywicy poliestrowej właśnie. Prace tych artystów pokazują, jak różnorodne może być zastosowanie żywic w sztuce – mówi nam Tomasz Koclęga.

aukcja-sztuki-koclęga

 

Jak tłumaczy dalej, produkty wykonane z laminatów poliestrowych,  jeszcze bardziej niż w sztuce, powszechnie stosowane są w życiu codziennym. Najczęściej wykonuje się z nich wanny, umywalki czy brodziki prysznicowe, jak również siedziska w tramwajach, kadłuby łodzi i jachtów czy elementy karoserii samochodów, itp. Są one równie bardzo odporne na zewnętrzne warunki atmosferyczne.

aukcja-sztuki-stone

W swoim dorobku mam kilkanaście monumentalnych prac, zainstalowanych w otwartych przestrzeniach publicznych na trzech kontynentach,  wykonanych właśnie z żywicy poliestrowej.  Są one od wielu lat eksponowane na placach, rondach czy w parkach rzeźb i nie wykazują oznak zużycia. Mimo iż materiał ten używany jest od zaledwie stu lat, można powiedzieć śmiało, że dzieło wykonane z żywicy i pokryte „topcoatem” na pewno przeżyje każdego z nas – podsumowuje artysta.

Zapraszamy na III Aukcję Sacrum Profanum

18 czerwca (czwartek) 2021 roku, godz. 19:30

Dom Aukcyjny Art  in House, Al. Jerozolimskie 107, Warszawa


Kilka ostatnich wywiadów z artystą, emitowanych między innymi ogólnopolskich antenach TVP Kultura, czy też nagranego dla indyjskiego kanału video o architekturze współczesnej Buidofy.com,
można znaleźć poniżej:

 

 

 

Inne artykuły z tej kategorii

  • Nieznane dzieło Magdaleny Abakanowicz | XVIII Aukcja Klasyków Współczesności
    O Artystach Rynek sztuki

    Nieznane dzieło Magdaleny Abakanowicz | XVIII Aukcja Klasyków Współczesności

    Dom aukcyjny i galeria sztuki Art in House ma ogromny zaszczyt ogłosić Wam, że w katalogu XVIII Aukcji Klasyków Współczesności zagości niezwykłe dzieło. Mowa tu o tkaninie, wykonanej w latach 60. ubiegłego wieku z sizalu, wełny i bawełnianego sznurka, która znajdowała się przez kilka dekad w kolekcji prywatnej i nigdy...

  • Ogromne emocje na wielkich płótnach – III Aukcja Sztuki Wielkiego Formatu
    O Artystach Rynek sztuki

    Ogromne emocje na wielkich płótnach – III Aukcja Sztuki Wielkiego Formatu

    Jesteście gotowi na OGROMNE emocje? Przygotowaliśmy dla Was naprawdę dużą rzecz: III Aukcję Sztuki Wielkiego Formatu! Jak sama nazwa wskazuje, w katalogu aukcji znajdziecie same wielkoformatowe prace, które z pewnością pobudzą ciekawość i ucieszą wasze mocą barw, wątków i szczegółów umieszczonych przez artystów na obrazach i rzeźbach. Ryszard Rabsztyn, ANTIDOTUM PS...

  • III Aukcja Charytatywna „Jasiek dla Śpiocha” w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
    O Artystach Rynek sztuki

    III Aukcja Charytatywna „Jasiek dla Śpiocha” w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie

    Wyjątkowe wydarzenia wymagają pięknej oprawy. Tegoroczna trzecia edycja Aukcji Charytatywnej „Jasiek dla Śpiocha” odbędzie się we foyer Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Budynek na co dzień wypełniony unikatową sztuką oraz jej pasjonatami stanie się sceną dla nadziei i wsparcia. Na aukcję zapraszamy w czwartek 21 listopada o godz. 19.30, a...

  • Body & Emotions. Wystawa twórczości Anny Chorzępy-Kaszub i Joanny Roszkowskiej
    O Artystach Rynek sztuki

    Body & Emotions. Wystawa twórczości Anny Chorzępy-Kaszub i Joanny Roszkowskiej

    (…) nasz zewnętrzny wygląd, cechy charakterystyczne, po których się nas poznaje, to po prostu dziecięca zabawka dla oka. Pod nimi wszystko jest ciemne, skłębione, nie do zgłębienia; znacie nas tylko z tego, że od czasu do czasu wypływamy na powierzchnię. (…) Virginia Woolf „Do latarni morskiej”   Światło, które przenika...

×
Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.
Schowaj
Zmień ustawienia