shopping_cart EN

Echo osobistych przeżyć w sztuce Urszuli Tekieli

Alicja Stasiak,

Wizyty w muzeach i filharmoniach oraz książki ilustrowane przez kultowych dzisiaj artystów ukształtowały wrażliwość estetyczną dorastającej w czasach PRL-u Urszuli Tekieli. W smutnym i szarym polskim pejzażu narodzili się wówczas wybitni graficy, rysownicy i malarze. Niebagatelne znaczenie dla rozwoju Urszuli Tekieli odegrali również jej nauczyciele począwszy od szkoły podstawowej, po Liceum Sztuk Plastycznych w Krakowie i studia w Instytucie Sztuki na Uniwersytecie Śląskim. Inspiracji dostarczała jej twórczość Jerzego Nowosielskiego oraz Grzegorza Sztwierni. Jako studentka zdecydowała, że swoją przyszłość zwiąże z projektowaniem graficznym. Dodaje, że od tamtego czasu wiele się zmieniło. –Godziny spędzane przed monitorem zaczęły mnie uwierać. Okazało się, że z pędzlem w ręku i płótnem przed oczami, walcząc z realną materią czuję się bardziej sobą. – zdradza artystka.

 

Urszula Tekieli, Tsuru, 2019 r.

 

Alicja Stasiak: Długo poszukiwałaś swojej drogi twórczej? A może ten proces nadal trwa?

Urszula Tekieli: Poszukiwanie własnej drogi zaczęło się kilka lat po studiach, odbywało się to już bardziej świadomie. Nie uważam, by zostało ukończone, to raczej proces ciągły. Oczywiście z czasem mniej dynamiczny. Pewne tematy w twórczości, tak jak w życiu, wyczerpują się. Inne przemijają, tworząc przestrzeń na coś nowego, innego.

Juliusz Joniak powiedział kiedyś, że do każdego swojego obrazu przystępuje z pewną świadomością, ale w pewnym momencie rezygnuje z niej, burzy ten symboliczny „gmach”, by móc postawić się w zaskakującej sytuacji i zacząć działać intuicyjnie. Jak to jest u Ciebie? Czy w sztuce opowiadasz się bardziej po stronie intuicji czy świadomości?

Dokładnie tak to u mnie wygląda. Przystępuję do obrazu z butną świadomością czego chcę, po czym niepostrzeżenie wkracza zawsze milcząca intuicja i przejmuje całe pole walki z obrazem, bo nierzadko jest to właśnie walka. Czasem świadomość coś tam podpowie. Osobiście uważam, że intuicja i świadomość w pojedynkę niewiele są w stanie zdziałać w sztuce, tylko razem.

 

Urszula Tekieli, Bez tytułu, 2018 r.

 

Nie jest tajemnicą, że interesujesz się sztuką Dalekiego Wschodu. Ponadczasowe japońskie drzeworyty zdają się mieć z roku na rok coraz więcej miłośników. Niedawno w Muzeum Narodowym w Krakowie odbyła się wystawa prezentująca dzieła Hokusai Katsushika, która przyciągnęła tłumy. Co intryguje Cię w japońskich artystach i ich sposobie patrzenia na świat?

Od kilkunastu lat interesuję się stylem art déco, więc niejako naturalnie odkryłam orient, a następnie zafascynowałam się sztuką dawnej Japonii. W mojej twórczości często można odnaleźć echo osobistych przeżyć, których dostarcza mi obcowanie z teatrami: nō i kabuki oraz z drzeworytami ukijo-e. Przejawem i konsekwencją takiego rozwoju zainteresowań i związanych z nimi źródeł inspiracji jest specyficzny charakter mojego malarstwa: widoczna estetyzacja oraz nieustanne oscylowanie pomiędzy dekoracyjnością i przepychem, a prostotą i geometryzacją; nieustanna próba łączenia estetyki dawnej Japonii z tak odmienną europejską tradycją postrzegania piękna.

 

Urszula Tekieli, Aestas IV, 2009 r.

 

Od 1990 roku Twoje prace prezentowane są na wystawach zarówno indywidualnych jak i zbiorowych. Czy masz jakieś ulubione wspomnienie związane z organizacją takiej wystawy, a może przy okazji poznałaś osoby, które na trwałe zapisały się w Twojej pamięci?

Najmilej wspominam wystawę zorganizowaną w galerii Wieża Sztuki w Kielcach, prowadzonej przez pana Arkadiusza Latosa. Podobnie ciepła, serdeczna i wspierająca mnie – początkującą wtedy jeszcze artystkę – atmosfera była w Sopockim Domu Aukcyjnym w Warszawie. Bardzo zadowolona jestem z wystawy w Muzeum Historii Katowic, gdzie wystawiałam razem z malarzem Masakazu Miyanaga. Moim zdaniem ekspozycja miała wyjątkowy klimat i została bardzo pozytywnie odebrana przez widzów. Poznałam w czasie tych wystaw wiele wspaniałych osób.

 

Urszula Tekieli, Hitomachi, 2018 r.

 

Na koniec proszę zdradź nam, czym jest dla Ciebie sztuka i możliwość przelewania swoich pomysłów na płótna?

Nie będę oryginalna. Jest pasją, sposobem na życie, zawodem. Mam wrażenie, że moja sztuka ratuje mnie przez rozpłynięciem się w prozaicznej codzienności. Z kolei twórczość cenionych przeze mnie współczesnych i dawnych artystów pozwala mi regularnie wkraczać w ten wyższy wymiar duchowy, ponadmaterialny. Bez sztuki i tego co nam daje, życie byłoby nieznośne.

 

Urszula Tekieli, Betsabe, 2009 r.

 

Inne artykuły z tej kategorii

  • Rafał Mruszczak. Przegląd twórczości
    O Artystach Rynek sztuki

    Rafał Mruszczak. Przegląd twórczości

    Rafał Mruszczak to artysta o bardzo szerokim wachlarzu umiejętności. Oprócz malarstwa sztalugowego, którego efekty często możemy oglądać na aukcjach sztuki, spotkamy się z jego twórczością rzeźbiarską, a nawet artystycznym malarstwem ściennym. Rafał Mruszczak przy pracy nad prywatną realizacją   Od najmłodszych lat artystę fascynowało malarstwo. Ukończył krakowską Akademię Sztuk Pięknych...

  • Motywy vanitas w twórczości Marty Julii Piórko i Krzysztofa Pawłowskiego
    O Artystach Rynek sztuki

    Motywy vanitas w twórczości Marty Julii Piórko i Krzysztofa Pawłowskiego

    „Kwiaty, które nigdy nie więdną” to tytuł najnowszej wystawy prezentowanej w Galerii -1. Zobaczymy na niej obrazy Marty Julii Piórko oraz rzeźby Krzysztofa Pawłowskiego. Prace obfitują w motywy vanitas łączące piękno i przemijanie. Wystawa będzie dostępna od 10 do 21 kwietnia. Zapraszamy!   Marta Julia Piórko, Bukiet, 2025 r.  ...

  • „Dworskie Opowieści” – Aukcja w Pałacu Potockich w Radzyniu Podlaskim
    O Artystach Rynek sztuki

    „Dworskie Opowieści” – Aukcja w Pałacu Potockich w Radzyniu Podlaskim

    Dom Aukcyjny Art in House wraz z Miastem Radzyń Podlaski oraz Radzyńskim Ośrodkiem Kultury ma ogromny zaszczyt i przyjemność zaprosić wszystkich do odwiedzenia Pałacu Potockich w Radzyniu Podlaskim. Już 10 maja 2025 roku odbędzie się tam Aukcja „Dworskie Opowieści”, na której zaprezentowane prace na pewno trafią w gusta wszystkich miłośników...

  • Preludium. Cyprian Nocoń w warszawskim Teatrze Kamienica
    O Artystach Rynek sztuki

    Preludium. Cyprian Nocoń w warszawskim Teatrze Kamienica

    Najnowszy cykl obrazów Cypriana Noconia będzie prezentowany w warszawskim Teatrze Kamienica od 2 kwietnia. Instrumenty klawiszowe, sekcje smyczkowe, dyrygenci i koncertmistrzowie – artysta odważnie sformułował swoją malarsko-muzyczną wizję, łącząc elementy klasyki z abstrakcyjnymi formami. Wystawa „Preludium” będzie dostępna dla widzów do 21 kwietnia 2025 roku.   Cyprian Nocoń, Sinfonietta, 2025 r....

×
Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.
Schowaj
Zmień ustawienia