shopping_cart EN

Fuzja symboliki lunarnej i solarnej. Postać byka w twórczości Davida Patarai

Alicja Stasiak,

 

Twórczość Davida Patarai, mimo stosowania różnych technik wyrazu artystycznego, składa się na osobliwą jedność. W sugestywnej wizji świata artysty, symbolizm przeplata się z surrealizmem tworząc spójną wizję. Pataraia poddaje świat wnikliwej obserwacji, przetwarza go przez swoją wyobraźnię i serwuje widzom końcowy efekt w feerii barw, zdeformowanych struktur, kompozycji odważnych, inspirowanych podróżami i opartymi na intuicji.

 

Wystawa Davida Patarai w Teatrze Muzycznym w Gdyni, fot. Ewa Rusiecka-Dziczek

 

David Pataraia urodził się w Gruzji w 1971 roku. Uczył się w Akademii Sztuk Pięknych w Tbilisi, którą ukończył w 1990 roku. Rok później artysta przeprowadził się do Polski, gdzie kontynuował naukę kolejno w warszawskiej, poznańskiej i krakowskiej ASP. Dorobek artystyczny Davida Patarai obejmuje obrazy olejne i akrylowe, asamblaże, prace na papierze wykonywane tuszem, pastelami, ołówkiem oraz węglem. Pataraia eksperymentuje ze szlagmetalem i rozmaitymi tkaninami. Mianownikiem bogactwa tematów poruszanych przez artystę jest intensywna barwa. Przyciągające wzrok kolory kontrastują ze sobą zarówno w figuratywnych jak i abstrakcyjnych kompozycjach.

 

Wystawa Davida Patarai w Teatrze Muzycznym w Gdyni, fot. Ewa Rusiecka-Dziczek

 

Artysta często powraca do swoich gruzińskich korzeni sięgając po zwierzęce symbole pojawiające się w mitach i legendach kaukaskich. Bohaterem najnowszych prac Davida Patarai został byk. Mityczne stworzenie, któremu przez wieki nadawano właściwości przynależne symbolice solarnej i lunarnej. „Trop Byka” w folklorze gruzińskim funkcjonuje jako nazwa fragmentu Drogi Mlecznej. Jeden z najpopularniejszych mitów mówi o bogu zastanawiającym się, które zwierzę zesłać człowiekowi, aby stanowiło dla niego pomoc i wsparcie. Po krótkim namyśle bóg postanowił przywołać do siebie jelenia i byka. Nakazał zwierzętom przebiec niebo, a stworzeniu, które szybciej ukończy bieg, obiecał wręczyć nagrodę. Jeleń zerwał się i popędził przed siebie, szybko tracąc siły i energię. Jego serce pękło w trakcie biegu, którego już nigdy nie ukończył. Byk z kolei szedł powoli i spokojnie, krocząc przeżuwał mordą. Poruszał się wolno i ociężale, jednak ukończył wyścig i bóg zgodnie z obietnicą, ofiarował zwierzęciu nagrodę. Od tego czasu byk nosi brzemię troski o człowieka.

 

Wystawa Davida Patarai w Teatrze Muzycznym w Gdyni, fot. Ewa Rusiecka-Dziczek

 

Kult byka powszechny był w wielu kulturach. Do dziś jednym z najbardziej znanych mitycznych wołów jest Apis – święte bóstwo egipskie, symbol siły i męstwa. Wierzono, że stworzenie zrodziło się z promienia słonecznego. Czczone zwierzę miało być wcieleniem Ptaha stojącego na czele Wielkiej Trójki Bogów w mitologii egipskiej. Z kolei Greccy pisarze bezwzględnie uznali Apisa za inkarnację Ozyrysa – władcę zaświatów, boga zmarłych i odrodzenia życia. Apisowi przypisywano cechy bóstwa podziemnego, kojarzonego z cennymi minerałami i klejnotami. Jednak nie każdy wół mógł zostać świętym. Zwierzę, które obdarzano czcią powinno posiadać swego rodzaju stygmaty: biały trójkąt na czole, białą plamę w kształcie skrzydeł na łopatkach i zadzie, biały kształt księżyca na prawym biodrze, sylwetkę skarabeusza na języku oraz rozdwojony chwost. Taki byk bogato przystrojony, potężny i dumny czczony był w specjalnym sanktuarium. Poświęcony, miał się ponownie odradzać.

 

Wystawa Davida Patarai w Teatrze Muzycznym w Gdyni, fot. Ewa Rusiecka-Dziczek

 

Święty byk jest również znany w tradycji żydowskiej. Pasący się na rajskich łąkach wół zwany jest w języku jidysz Szorabor. Wierzy się, że po nadejściu Mesjasza, zwierzę ma zostać zabite, a z jego mięsa zostaną sporządzone potrawy, które nakarmią wszystkich sprawiedliwych podczas wielkiej uczty. Rabini od wieków toczą dyskusje o to, czy Szorabor jest dziką bestią, czy może stworzeniem domowym. Niektórzy sądzą, że rajski byk niegdyś był tresowany i oswojony, ale uciekłszy na wolność, powrócił do stanu pierwotnej dzikości. Szorabor stał się nawet bohaterem powieści Icyka Managera „Księga Raju”. Niesforne zwierzę uciekło z łona Abrahama do raju gojów. Na misję specjalną wysłano chłopców, których zadaniem było sprowadzenie ofiarnego stworzenia.

 

Wystawa Davida Patarai w Teatrze Muzycznym w Gdyni, fot. Ewa Rusiecka-Dziczek

 

Warto wspomnieć, że symbol byka pojawia się już w biblijnym opisie historii ludzkości. Kolejni patriarchowie byli ukazywani pod byczą postacią: Noe, podobnie jak Adam, jest białym bykiem. Tak samo jego synowie: Sem, Cham i Jafet. Jako identyczne stworzenia ukazują się nam Abraham i Izaak. Jedynie Jakub przedstawiony jest jako baran, co podkreśla przejście od okresu patriarchów do czasów historycznego Izraela. Z białego byka, czyli Izaaka rodzi się biała owca/biały baran, czyli Jakub, stając się bezpośrednim przodkiem narodu Izraela ukazanego jako stado owiec.

 

Wystawa Davida Patarai w Teatrze Muzycznym w Gdyni, fot. Ewa Rusiecka-Dziczek

 

David Pataraia, który sięgnął po postać mitycznego byka, zachowuje wszelkie cechy kojarzone z tymi potężnymi zwierzętami i oscyluje wokół symboliki solarnej oraz lunarnej. Rogi zwierzęcia w kształcie sierpa kojarzone z Księżycem podkreślają głowę byka utożsamianą z dobroczynną mocą światła. Świetliste kręgi, dwugłowe bestie, surrealistyczne kompozycje uwypuklają mityczną, niezmierzoną moc przypisywaną bykom od wieków. Artysta określa swoją twórczość „malarskim kolażem” i podkreśla, że w każdej pracy stara się oddać swoje autorskie „ja”. Niezwykłe kompozycje Davida Patarai prezentowane są w Teatrze Muzycznym w Gdyni do 20 lutego. Wejście na wystawę jest możliwe wyłącznie z ważnym biletem na spektakl.

 

Wystawa Davida Patarai w Teatrze Muzycznym w Gdyni, fot. Ewa Rusiecka-Dziczek

Inne artykuły z tej kategorii

  • Znajdź siebie w malarstwie współczesnym | 87. Aukcja Nowej Sztuki
    O Artystach Rynek sztuki

    Znajdź siebie w malarstwie współczesnym | 87. Aukcja Nowej Sztuki

    Świat sztuki się rozrasta, organizowanie wystaw nie jest już zarezerwowane tylko dla renomowanych galerii z wieloletnią tradycją, co i rusz w Warszawie otwiera się nowa przestrzeń ekspozycyjna, często są to miejsca niszowe, skąpane w niepowtarzalnym klimacie. W domu aukcyjnym Art in House artyści mają możliwość prezentować swoje prace na wystawach...

  • Wystrój się w Modę na Sztukę!
    O Artystach Rynek sztuki

    Wystrój się w Modę na Sztukę!

    Czy są wśród nas miłośnicy stylu i ekstrawaganckiego ubioru? Jesteśmy pewni, że tak: ogłaszamy, że 19 kwietnia w Art in House o godz. 19:30 odbędzie się pokaz mody, ale nie byle jakiej, bo mody w sztuce! Nasi artyści, choć teraz po trosze także wyśmienici projektanci mody, przygotowali wyjątkowe kreacje do...

  • Filip Łoziński. Artysta, który operuje ciszą.
    O Artystach

    Filip Łoziński. Artysta, który operuje ciszą.

    Kiedy się szumem, tłumem, gwarem Ludzkie skupiska ustokrotnią Najdroższym na świecie towarem Będzie samotność Jonasz Kofta   Filip Łoziński operuje ciszą, oplatając jej bezkresem bezimienne postaci umieszczone w pustce. Artysta wprowadza widza w melancholijny nastrój, jednocześnie udowadniając, że samotność, w odróżnieniu od osamotnienia, nie musi wcale łączyć się z wyobcowaniem...

  • Tadeusz Baranowski. Malarstwo zebrane
    O Artystach Rynek sztuki

    Tadeusz Baranowski. Malarstwo zebrane

    Twórców niekiedy dopadają chwile, które wyznaczają nowe kierunki, otwierają oczy na nowe możliwości i wprowadzają głębsze zrozumienie samego siebie i świata wokół. W przypadku Tadeusza Baranowskiego niełatwo od razu odgadnąć, który kierunek jest „jego”. Z jednej strony wybitny grafik, twórca kultowych postaci komiksowych Smoka Diplodoka czy Profesorka Nerwosolka, z drugiej...

×
Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.
Schowaj
Zmień ustawienia