shopping_cart EN

O czym szumią pokrzywy? Artysta zabiera głos

Aleksandra Koper,

Często nie znamy historii i kontekstu powstania obrazów: w Art in House uruchamiamy wtedy wyobraźnię i szukamy związków między malarskim światem przedstawionym a rzeczywistym. Tym razem zagadka zostaje rozwiązana przez samego artystę; o cyklu „Dotknij pokrzyw” opowie sam jego twórca, Kamil Stańczak.

Materiałem wyjściowym dla obrazów są reprodukcje dawnego malarstwa portretowego. Historyczne pierwowzory mocno przekształcam, uzupełniam nowymi elementami kompozycyjnymi i przeróżnymi współczesnymi atrybutami. W ten sposób powstają obrazy–hybrydy złożone z fragmentów różnych światów. Pomimo konkretności przedstawień, prace nie są rodzajem rebusów gwarantujących jedno słuszne rozwiązanie. Dróg interpretacyjnych i wątków może być wiele, niektóre z nich urywają się bądź wzajemnie się wykluczają. Dlatego też prace najlepiej odbierać intuicyjnie i zmysłowo.

            Portrety to szczególny rodzaj malarstwa, przede wszystkim dlatego, że są nie tylko  oglądane, lecz w pewnym sensie również patrzą na widza. Tematem moich obrazów, poza spojrzeniem czy charakterem modeli, jest jednak coś jeszcze. To co namalowane jest dla mnie polem kolejnych działań i operacji, ulega przekształceniom. Z każdym momentem obraz staje się kolejną wersją siebie, jest zmieniany i przemalowywany. Nowe  warstwy bezpowrotnie zakrywają poprzednie, mnożą się potencjalne znaczenia i sensy. Zmiany nie są zaplanowane z góry. Na bieżąco podsuwa je sam twórczy proces i do niego właśnie te zabiegi najczęściej nawiązują.  Pojawiają się więc kawałki naklejonej taśmy, przypadkowe zacieki farby i inne ciała obce. Błahe chwile wydarzające się podczas malowania zostają zatrzymane i nobilitowane. Stają się nowymi, pełnoprawnymi elementami budującymi obraz. Niektóre szczegóły jak np. kursor komputerowej myszy odsyłają do momentów związanych z percepcją i funkcjonowaniem prac w świecie cyfrowym.

            Cały czas obraz–okno konfrontuje się z obrazem–przedmiotem. Świat wyobrażony zderza się z rzeczywistością. Odmalowana iluzja głębi jest skutecznie zakłócana (równie iluzyjnym) naruszeniem płaszczyzny, fizycznego fundamentu przedstawienia. Szereg pojawiających się elementów stale przypomina o materialności płaskiego płótna na którym przecież wydarza się to wszystko. A więc wizerunki są cięte i na powrót składane, pojawiają się dziury i szczeliny ujawniające fragmenty tego, co (niby) znajduje się pod spodem malatury.

            Obraz jest konkretem, ale malarstwo pozostaje iluzją. Można poddać się złudzeniom, lub nie uwierzyć i twardo stąpać po ziemi. Estetyka moich prac przypomina zmontowany z różnych cytatów kolaż, jednak nawet on jest pozorny. Nic bowiem nie jest przyklejone, wszystko jest namalowane. A więc prawdziwe czy tylko na niby?

            Dotknij pokrzyw, to nazwa zabawy wymyślonej przez moją siedmioletnią córkę. Zasady gry do końca nie są jasne i określone. Brzmienie i wymowa tych słów na tyle mnie zaintrygowały, że za przyzwoleniem Zosi postanowiłem zapożyczyć je dla nazwania cyklu najnowszych obrazów. Przypadkowe otarcie się o parzącą roślinę wywołuje niemiłe zaskoczenie. Tytuł brzmi jednak jak imperatyw nakazujący celowy kontakt z pokrzywą, co wymaga przełamania niechęci, może i strachu. Nieprzyjemne pieczenie jest jednak krótkotrwałe, wkrótce ustępuje, a nagrodą mogą być korzyści zdrowotne.

 

                                                                                                                      Kamil Stańczak           

 

 

 

 

Inne artykuły z tej kategorii

  • Wystrój się w Modę na Sztukę!
    O Artystach Rynek sztuki

    Wystrój się w Modę na Sztukę!

    Czy są wśród nas miłośnicy stylu i ekstrawaganckiego ubioru? Jesteśmy pewni, że tak: ogłaszamy, że 19 kwietnia w Art in House o godz. 19:30 odbędzie się pokaz mody, ale nie byle jakiej, bo mody w sztuce! Nasi artyści, choć teraz po trosze także wyśmienici projektanci mody, przygotowali wyjątkowe kreacje do...

  • Filip Łoziński. Artysta, który operuje ciszą.
    O Artystach

    Filip Łoziński. Artysta, który operuje ciszą.

    Kiedy się szumem, tłumem, gwarem Ludzkie skupiska ustokrotnią Najdroższym na świecie towarem Będzie samotność Jonasz Kofta   Filip Łoziński operuje ciszą, oplatając jej bezkresem bezimienne postaci umieszczone w pustce. Artysta wprowadza widza w melancholijny nastrój, jednocześnie udowadniając, że samotność, w odróżnieniu od osamotnienia, nie musi wcale łączyć się z wyobcowaniem...

  • Tadeusz Baranowski. Malarstwo zebrane
    O Artystach Rynek sztuki

    Tadeusz Baranowski. Malarstwo zebrane

    Twórców niekiedy dopadają chwile, które wyznaczają nowe kierunki, otwierają oczy na nowe możliwości i wprowadzają głębsze zrozumienie samego siebie i świata wokół. W przypadku Tadeusza Baranowskiego niełatwo od razu odgadnąć, który kierunek jest „jego”. Z jednej strony wybitny grafik, twórca kultowych postaci komiksowych Smoka Diplodoka czy Profesorka Nerwosolka, z drugiej...

  • Ukryte w obrazie | 86. Aukcja Nowej Sztuki
    O Artystach Rynek sztuki

    Ukryte w obrazie | 86. Aukcja Nowej Sztuki

    Mamy nadzieję, że połowa kwietnia przywita nas prawdziwie wiosenną pogodą. Jeśli nie, to nie szkodzi, ponieważ w Art in House, niczym przebiśniegi i krokusy, na 86. Aukcji Nowej Sztuki pojawią się niezwykle słoneczne prace malarskie i rzeźbiarskie. Wśród dzieł świetnych artystów, których już dobrze znacie, zobaczycie także prace nowych autorów,...

×
Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.
Schowaj
Zmień ustawienia