Szymon Szymankiewicz: Rzeczpospolita ≠ Rzecz Wspólna na 50. Aukcji Nowej Sztuki
Szymon Szymankiewicz to jeden z najciekawszych i najbardziej rozpoznawalnych plakacistów polskich młodego pokolenia, a jego plakat przygotowany dla Strajku Kobiet zna w naszym kraju chyba każdy. Jego prace cechują minimalizm, przetwarzanie powszechnie znanych symboli oraz oszczędna kolorystyka. Większość jego dzieł pozbawiona jest słów, dzięki czemu są one nośnikiem treści o wymiarze nie tylko lokalnym, ale też często uniwersalnym.
Jedno z dzieł Szymona Szymankiewicza, zatytułowane „Rzeczpospolita ≠ Rzecz Wspólna”, znajduje się w katalogu zbliżającej się 50. Aukcji Nowej Sztuki w Domu Aukcyjnym Art in House. Jest to wydruk oznaczony jako 1 ze 100 egzemplarzy i został wykonany na papierze munken polar o gramaturze 300 g/m2.

Szymon Szymankiewicz, „Rzeczpospolita ≠ Rzecz Wspólna” z katalogu 50. Aukcji Nowej Sztuki w Domu Aukcyjnym Art in House.
Szymon Szymankiewicz to absolwent i wykładowca w II Pracowni Plakatu na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Projektuje plakaty i grafiki, a jego dzieła były wyróżniane, nagradzane i pokazywane na przeglądach i konkursach plakatów w Polsce oraz w łącznie kilkunastu krajach Europy, Azji i obu Ameryk. Najbardziej znane projekty tego artysty to antyfaszystowski plakat „Loading…” (Złoty Medal Biennale Plakatu Polskiego w Katowicach w 2019 r. oraz I nagroda na Międzynarodowym Biennale Plakatu Społeczno-Politycznego w Oświęcimiu w 2020 r.) oraz plakat „Godło” (wyróżnienie w konkursie Galerii Plakatu AMS w 2017 r., praca była również pokazywana na wielu wystawach oraz w publikacji „Sztuka od roku 1989” autorstwa historyczki sztuki dr Stefanii Krzysztofik-Kozakowskiej z Uniwersytetu Jagiellońskiego).
Kontrowersje współczesności
Artysta chętnie sięga po trudne i kontrowersyjne tematy społeczne i polityczne, zajmując się kwestiami obecnie aktualnymi: faszyzmem, rasizmem i antysemityzmem. Stają się przestrogą dla współcześnie żyjących, ukazując problemy związane z nadużywaniem władzy, autorytarną przemocą wobec obywateli czy obojętnością wobec społecznie nieakceptowanych i wykluczanych.
Nie inaczej jest w przypadku pracy znajdującej się w katalogu 50. Aukcji Nowej Sztuki. „Rzeczpospolita ≠ Rzecz Wspólna” jest wizją umykającego z godła Polski orła białego. Plakat jest autorskim komentarzem dotyczącym współczesnej sytuacji w kraju. Czym jest narodowa tożsamość i co znaczą dla nas nasze narodowe symbole? Jak postrzegamy je z perspektywy obecnej sytuacji społeczno-politycznej? Poszukiwania odpowiedzi na te niełatwe dziś pytania dostrzec można w wielu pracach Szymona Szymankiewicza.
Artysta skupia się na aktualnych kwestiach politycznych, zjawiskach społecznych występujących zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. Stylistykę tych dzieł determinuje natężenie światopoglądowych sporów, dzięki czemu stają się one mapą aktualnych problemów dotykających życie społeczne, prawdziwą ikonografią współczesnych czasów. Szymankiewicz nie boi się poruszać kwestii niewygodnych i kontrowersyjnych, ukazujących pogłębiające się podziały w polskim społeczeństwie, pokazuje te problemy wprost, bez zbędnego przegadania czy upiększania. Brak artystycznej estetyzacji i bezpośredniość przekazu nie pozostawiają wątpliwości co do poglądów Szymona Szymankiewicza na budzący się faszyzm, nadużywanie władzy przez rządzących i Kościół Katolicki czy bezkarność tych, którzy krzywdzą osoby bezbronne.
Dzieła Szymona Szymankiewicza przez mocny ładunek emocjonalny i czytelną symbolikę światopoglądową są powrotem do klasycznej szkoły plakatu politycznego, a intensywna działalność artysty przyczynia się do odrodzenia sztuki plakatu, który został w obecnych czasach zredukowany do funkcji reklamowej. Szymankiewicz udowadnia, że sztuka plakatu ma wciąż bardzo wiele do powiedzenia, może nieść ze sobą wielką wartość artystyczną przy jednoczesnym odniesieniu do ideałów, jak również zagrożeń współczesnego świata, będąc też formą ekspresji niezwykle dostępną dla masowego odbiorcy.