shopping_cart EN

Vilhelm Hammershøi. Światło i cisza

Alicja Stasiak,

Sztuczne, naturalne, bezpośrednie, mieszane, odbite – w malarstwie światło odgrywa jedną z najistotniejszych ról. Mistrzowsko operowali nim Caravaggio czy Rembrandt, ale luministyczne eksperymenty prowadził też jeden z najwybitniejszych XIX-wiecznych duńskich artystów – Vilhelm Hammershøi, który był w stanie nasycić światłem na pozór banalne przedmioty i puste przestrzenie. O niezwykłej twórczości Hammershøi’a opowie najnowsza wystawa w Muzeum Narodowym w Poznaniu zatytułowana „Vilhelm Hammershøi. Światło i cisza”. Otwarcie ekspozycji zaplanowano na 21 listopada.

Vilhelm Hammershøi, Pokój przy Strandgade, 1901 r., Statens Museum for Kunst

 

Urodzony w Kopenhadze w 1864 roku Vilhelm Hammershøi rozpoczął naukę rysunku mając zaledwie 8 lat. w latach 1879-1884 studiował w rodzinnym mieście na Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych i jednocześnie uczył się w Kunstnernes Frie Studieskoler. Jego głośny debiut odbił się echem na oficjalnej wystawie akademii w Charlottenborgu. Artysta zaprezentował wówczas Portret młodej dziewczyny. Praca wyróżniała się na tle innych, ponieważ nie reprezentowała dotychczas znanego odbiorcom sztuki akademickiego, tradycyjnego malarstwa. Nieszablonowe dzieło artysty wzbudziło zainteresowanie krytyków, którzy docenili jego wyjątkowość. 

 

Vilhelm Hammershøi, od lewej: Figura kobieca widziana od tyłu, 1888 r., Statens Museum for Kunst;
Czytający młodzieniec w pomieszczeniu, 1898 r., Hirschsprung Collection

 

Większość prac Hammershøi stworzył w latach 1880-1905, zanim doświadczył krótkiej międzynarodowej popularności około 1910 roku. Zmarł wkrótce potem, w 1916 roku. Po dziesięcioleciach zapomnienia malarstwo Hammershøi’a znów zachwyca współczesną publiczność. Jego twórczość obejmująca enigmatyczne portrety, wyludnione pejzaże, miejskie scenerie oraz serię wyjątkowo niepokojących aktów przyciąga do muzeów w Kopenhadze, Paryżu i Nowym Jorku. Najbardziej zapadającymi w pamięć są obrazy przedstawiające tajemnicze wnętrza subtelnie oddane w odcieniach szarości i bieli, często z postacią odwróconej plecami do widza kobiety. Jak mawiał o twórczości Hammershøi’a historyk sztuki Julius Elias – reprezentuje „jakość nie z tego świata”.

 

Vilhelm Hammershøi, od lewej: Budynek Kompanii Azjatyckiej w Kopenhadze, 1902 r., Statens Museum for Kunst,
Wnętrze dziedzińca Strangade 30, 1899 r., Toledo Museum of Art

 

Tajemniczą atmosferę z obrazów Hammershøi’a niektórzy próbowali przełożyć na jego życie prywatne. Malarz w istocie był wycofany i cichy, jednak nic nie wskazuje na to, by spędzał życie w izolacji. Przebywał w wąskim kręgu rodziny i przyjaciół, z których wszyscy stale pojawiali się na jego obrazach. Malował także swoją żonę Idę – kobietę widoczną na niezliczonych dziełach, które przyniosły artyście sławę. Eksploracja samotności i izolacji w pracach Hammershøi’a jest symboliczna, przez co jego twórczość można poddawać różnorodnej interpretacji.

Bez wątpienia ten poetycki i enigmatyczny skrawek życia artysty odsłoni przed nami wystawa „Vilhelm Hammershøi. Światło i cisza”. Nie wiemy jak wy, ale załoga Art in House nie może się już doczekać wizyty w poznańskim Muzeum Narodowym!

Inne artykuły z tej kategorii

  • Wystawa dzieł sztuki na targach SacroExpo 2025 w Kielcach
    O Artystach Rynek sztuki

    Wystawa dzieł sztuki na targach SacroExpo 2025 w Kielcach

    Od 2 do 4 czerwca 2025 roku Dom Aukcyjny i Galeria Sztuki Art in House z wielką przyjemnością po raz kolejny wystawi dzieła sztuki na wystawie organizowanej podczas targów SacroExpo. Nasi artyści przygotowali nietuzinkowe prace malarskie i rzeźbiarskie okraszone współczesnym spojrzeniem na zagadnienie sztuki sakralnej. Oleh Skoropadskyi, Obdarz nas pokojem,...

  • Las. Jubileuszowa wystawa Martty Węg
    O Artystach Rynek sztuki

    Las. Jubileuszowa wystawa Martty Węg

    Tytuł wystawy oddaje cześć motywowi przewodniemu malarstwa Marty Węg. Las, ze swoją dzikością, ciszą i tajemniczością jest miejscem kontemplacji, duchowego odosobnienia, a także symbolem przemiany i poszukiwania. Wszystkich tych, którzy potrzebują takiej chwili wytchnienia i refleksji, zapraszamy na wystawę do Galerii -1, którą będzie można oglądać codziennie od 29 maja...

  • Sztukę lepiej oglądać na żywo | XXI Aukcja Klasyków Współczesności
    O Artystach Rynek sztuki

    Sztukę lepiej oglądać na żywo | XXI Aukcja Klasyków Współczesności

    Już za kilka dni będziecie mogli wziąć udział w XXI Aukcji Klasyków Współczesności! Jest to wydarzenie skierowane przede wszystki, do miłośników sztuki współczesnej. Tym razem będziecie mogli podziwiać zarówno prace figuratywne jak i ciekawe abstrakcje. Zachęcamy do zapoznania się z aukcją. Emilia Knausówna, Portret kobiety w żółtej sukni   Sztuka współczesna:...

  • Deformacja, rozedrganie i obrazoburczość w pracach Wojciecha Pelca i Krzysztofa Płonki
    O Artystach Rynek sztuki

    Deformacja, rozedrganie i obrazoburczość w pracach Wojciecha Pelca i Krzysztofa Płonki

    Miłośników sztuki, poszukujących zarówno estetycznych, jak i intelektualnych wrażeń, zapraszamy na wyjątkową wystawę dwóch artystów współpracujących z Art in House, dostępną w Galerii -1 od 14 maja. Zestawienie malarstwa i grafik Wojciecha Pelca z autorsko obrabianymi brązami Krzysztofa Płonki wydawało się dosyć naturalne. Ich prace, choć tak różne w formie,...

×
Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.
Schowaj
Zmień ustawienia