Widoki. Miejski krajobraz oczami Joanny Mieszko
Wystawa „Widoki” to artystyczna podróż przez miejskie pejzaże. Scenerie odzwierciedlają, a także reinterpretują wyobrażenie współczesnego miasta. To za sprawą Joanny Mieszko. Podglądając wielkomiejską specyfikę, artystka po raz kolejny odzwierciedla na dużych formatach najbardziej rozpoznawalne miejsca na mapie Polski i świata. Zapraszamy na wystawę „Widoki” od 17 lutego do 4 marca do warszawskiego Teatru Kamienica. Wystawa jest otwarta w dniach, kiedy na Scenie Orlej odbywa się spektakl.
Joanna Mieszko, Powódź w Łodzi, 2025 r.
Joanna Mieszko – nowoczesna sztuka z duchem klasyków
Joanna Mieszko jest absolwentką Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Poznaniu. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem i rzeźbą. Jest znana jako performerka oraz kuratorka sztuki. Jej pasją jest także fotografia. Artystka współpracowała z Edwardem Dwurnikiem, dokumentując ich wspólne działania. To intensywne artystyczne partnerstwo zaowocowało bogatym archiwum zdjęć oraz szeregiem prac – wielkoformatowych akryli i licznych rysunków tuszem. Twórczość Joanny Mieszko pozostaje wierna duchowi klasyków, takich jak jej mistrz Dwurnik, a także Nikifor Krynicki. Nowoczesny język artystyczny jest tworzony przez artystkę, nie poddaje się modom ani trendom współczesnej sztuki.
Joanna Mieszko, Casablanca, 2024 r.
Miejskie weduty Joanny Mieszko – dynamiczne obrazy olejne
Miejskie weduty Joanny Mieszko wyświetlają miasto jako żywy organizm: z jednej strony pełen energii, z drugiej zaś poddany ciągłym transformacjom, zacierający granice pomiędzy tym, co rzeczywiste, a tym, co wyobrażone. Artystka stawia na intensywność, kontrasty i ukazywanie nieoczywistych, intrygujących perspektyw. Często w dziełach Mieszko na pierwszym planie pojawiają się szczegóły urbanistyczne, oddana jest też atmosfera pędu życia miejskiego. Artystka nasyca ulice chaosem, ruchem i ludźmi. Jej twórczość nie jest dosłowną dokumentacją. Z perspektywy Mieszko, miasto to nie tylko zestaw bloków i ulic, ale tkanka pełna energii oddająca złożoność życia w aglomeracji. Kompozycje artystki są dynamiczne, pełne przestrzennych zawirowań. Miasto staje się sceną dla wielu pojedynczych historii.
Joanna Mieszko, Syrenka w Gdańsku, 2025 r.
Miejskie weduty Joanny Mieszko – sztuka współczesna pełna kontrastów
Kolory, kształty i kompozycje Joanny Mieszko wprowadzają w wir wizualnych wrażeń, w którym zmieniająca się przestrzeń staje się zarówno tłem jak i bohaterem obrazu. Jej malarstwo nie ogranicza się do obserwacji, polega na doświadczaniu, zachęca do wzięcia udziału w miejskim spektaklu. W kontekście „Widoków”, prezentowane miasto istnieje jako miejsce, w którym emocje widza i jego reakcje na przestrzeń kształtują obraz, co w efekcie pozwala odbiorcy go współtworzyć. To w tym dynamicznym połączeniu przestrzeni i wrażeń tkwi siła nowoczesnego pejzażu miejskiego, który wciąż zmienia się i rozwija, podobnie jak sam krajobraz budowany przez artystkę.
Joanna Mieszko, Ustka, 2024 r.
Obrazy na płótnie jako nowoczesne miejskie pejzaże
Joanna Mieszko buduje w swoich kompozycjach fizyczne przestrzenie. To pomaga odtworzyć emocjonalną relację widza z danym miejscem, przez co staje się ono czymś więcej niż tylko tłem. Artysta wypełnia powierzchnie nie przestrzegając klasycznych zasad perspektywy ani proporcji. Różne wydarzenia rozgrywają się na jej płótnach jednocześnie i na kilku płaszczyznach. Te przedstawienia mają charakter spontaniczny, jakby artystka nie do końca kontrolowała rodzące się w jej głowie pomysły tylko śmiało wizualizowała je na płótnie. Dramatyczne kreski i plamy precyzyjnie oddają to, co Mieszko chce wyrazić. Ten unikalny sposób malowania zaczerpnęła z malarstwa prymitywnego. Artyści naiwni zmagali się z kształtem i językiem właściwym do tematu, który chcieli przekazać. Tadeusz Żak, ceniony malarz związany z Kielecczyzną zdradził: „Gdzie nie ma ruchu, nie ma życia, to jest źle! Na obrazie musi się znaleźć człowiek, zwierzę, ptak, musi być coś żywego! Co tam pejzaż, sam pejzaż to łatwo zrobić. A ja się męczę! Trudno jest bardzo namalować człowieka siedzącego, albo siedemdziesięciu ludzi, jak ja to robię. Wtedy obraz jest wartościowy! Bardzo jest trudno malować równiny, maluję równo, a wychodzą mi zawsze góry.”
Joanna Mieszko, Regaty w Darłowie, 2024 r.
Wystawa malarstwa „Widoki” w warszawskim Teatrze Kamienica
Na wystawie „Widoki” Joanna Mieszko prowadzi nas przez dynamiczne miejskie krajobrazy. Każde płótno jest plastyczną, żywą strukturą otwierającą przed odbiorcą ciekawe interpretacje. Kompozycje przedstawiające nieoczywiste perspektywy pomagają spojrzeć na miasto z artystycznego punktu widzenia i odkryć jego nowe oblicze. „Widoki” przenoszą nas poza granice tradycyjnego malarstwa pejzażowego. Przekonajcie się, odwiedzając wystawę w terminie od 17 lutego do 4 marca. Wejście na wystawę jest bezpłatne i możliwe w dniach, kiedy na Scenie Orlej odbywa się spektakl. Zapraszamy!
Joanna Mieszko, Bikini w Sopocie, 2024 r.
Zachęcamy też do śledzenia Aukcji Nowej Sztuki, na których cyklicznie pojawiają się wyjątkowe prace Joanny Mieszko.