Preludium. Cyprian Nocoń w warszawskim Teatrze Kamienica
Najnowszy cykl obrazów Cypriana Noconia będzie prezentowany w warszawskim Teatrze Kamienica od 2 kwietnia. Instrumenty klawiszowe, sekcje smyczkowe, dyrygenci i koncertmistrzowie – artysta odważnie sformułował swoją malarsko-muzyczną wizję, łącząc elementy klasyki z abstrakcyjnymi formami. Wystawa „Preludium” będzie dostępna dla widzów do 21 kwietnia 2025 roku.
Cyprian Nocoń, Sinfonietta, 2025 r.
Muzyczne motywy w twórczości Cypriana Noconia
Świat barw muzycznych i malarskich łączy się na płaszczyźnie ekspresji, symboliki, a także doznań emocjonalnych. Inspiracje muzyczne w formach plastycznych mają rozmaity charakter. Mogą dotyczyć klimatu, nastroju, tematu, analogii formalnych i stylistycznych. Cyprian Nocoń nie ukrywa, że muzyka klasyczna stała się jego pasją, a tworząc prace o tematyce muzycznej postanowił „zagrać na płótnie”. Malarz przygląda się orkiestrze jako kreacji artystycznej. Wybiera ciekawe kadry, dodaje lub odejmuje muzyków i tym samym tworzy unikatowe kompozycje.
Cyprian Nocoń, Preludium, 2024 r.
Malarstwo gestu – ekspresyjne obrazy olejne
Młodzieńcze lata Cyprian Nocoń spędził kopiąc z chłopakami w piłkę na szkolnym boisku, a z czasem, spotykając na swojej drodze ludzi ze świata sztuki, sam postanowił usiąść przy sztaludze. Artysta urodził się w 1991 roku w Chorzowie. Studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, a dyplom uzyskał w pracowni prof. Ireneusza Walczaka w katedrze malarstwa. W 2016 roku Nocoń wziął udział w prestiżowym programie dla artystów w belgijskim Glo-Art Centre.
W malarstwie Cypriana Noconia można odczuć sporo niekontrolowanych emocji, jakby spontanicznych wybuchów euforycznej reakcji, której ucieleśnieniem są nieujarzmione konstelacje barwnych plam. Momentami przypominają one malarstwo gestu, jednak we wszystkich kompozycjach konsekwentnie obecny jest człowiek. Prace Noconia pobudzają skojarzenia dźwiękowe: czasem dynamiczne i bogate w instrumentację, a czasem spokojne i jednotonowe.
Cyprian Nocoń, 5th Symphony, 2025 r.
Muzyczne inspiracje dla kolekcjonerów
Muzyka inspirowała całe pokolenia artystów. Impresjoniści, tacy jak Toulouse-Lautrec, malowali tancerki i przedstawienia kabaretowe. Kompozycje Edgara Degasa nawiązywały do opery i oddawały podniosłą atmosferę koncertów. Porównanie abstrakcji malarskiej do abstrakcyjnego języka muzyki szczególnie podkreślał Kandinsky. Jego rozważania dotyczyły w dużej mierze zjawiska barwnego słyszenia i malarskiego widzenia dźwięków. Kandinsky wyraził swoje przekonania za pomocą trafnej metafory: „Kolor jest klawiszem. Oko jest młoteczkiem. Duch zaś wielostrunowym fortepianem.”
Cyprian Nocoń, Kwintet Vivace, 2025 r.
Muzyka w malarstwie abstrakcyjnym
Abstrakcjoniści chętnie sięgali po muzyczne koncepty. Kiedy Piet Mondrian przybył do Nowego Jorku, miasto było opanowane przez modny wówczas boogie-woogie – jazzowy styl fortepianowy wywodzący się z bluesa. Artysta mówił: „Prawdziwe boogie-woogie odbieram jako pokrewne wobec mojego malarstwa: destrukcja melodii jest ekwiwalentem destrukcji wyglądów naturalnych, a konstrukcja – poprzez stałą grę czystych środków – wprowadza dynamiczny rytm”. Innym artystą, który przejawiał zamiłowanie do muzyki jednocześnie muzykiem nie będąc jest Wojciech Weiss, który już na przełomie XIX i XX wieku podjął próbę skorelowania skal muzycznych i układów harmonicznych ze skalą i harmonią kolorystyczną.
Cyprian Nocoń, Concerto Grosso, 2024 r.
Wystawa malarstwa Cypriana Noconia
Wystawa „Preludium” Cypriana Noconia w Teatrze Kamienica przenosi widzów w świat muzyki klasycznej. Wielkoformatowe płótna oddają rytm, dynamikę i żywiołowość, a jak sam tytuł wskazuje są jedynie wstępem do bogatej twórczości artysty. Moment opublikowania obrazu w social mediach był chwilą przełomową w mojej twórczości. Od tej chwili zostałem Solistą, pomimo że nie gram na żadnym instrumencie. W mojej pracowni powstało kilkaset obrazów, na których namalowałem muzykę. – przyznaje Cyprian Nocoń. Wystawę można oglądać w każdy dzień, kiedy na Scenie Orlej odbywa się spektakl. Zapraszamy!