Stanisław Baj z nagrodą im. Kazimierza Ostrowskiego
Jury Nagrody im. Kazimierza Ostrowskiego powoływana przez Zarząd Gdańskiego Okręgu Związku Polskich Artystów Plastyków przyznała artyście prof. Stanisławowi Bajowi ogólnopolskie wyróżnienie.
Nagroda im. Kazimierza Ostrowskiego to obok warszawskiej nagrody im. Jana Cybisa i krakowskiej nagrody im. Witolda Wojtkiewicza najważniejsze wyróżnienie malarskie w Polsce. Wśród dotychczasowych wyróżnionych polskich twórców należą już między innymi Stefan Gierowski, Teresa Pągowska, Władysław Jackiewicz, Janina Kraupe, Tadeusz Dominik, czy Stanisław Fijałkowski. W tym roku nagroda przypadła właśnie Bajowi.
W oświadczeniu kapituły napisano: „Uchwałą dziewiętnastej edycji Kapituły im. Kazimierza Ostrowskiego jednogłośnie nagroda została przyznana za wierność tradycji wielkiego polskiego malarstwa portretowego i pejzażowego, za dostrzeżenie w pejzażu rodzinnej wsi i rzeki Bug oraz licznych egzystencjalnych portretach matki i najbliższych sąsiadów wartości uniwersalnych Czasu i Losu. Baj portrety zwykłych ludzi obdarza niezwykłą godnością, kontynuując tradycje portretowe Piotra Michałowskiego i Konrada Krzyżanowskiego. Natomiast w obrazach „Czarnej rzeki Bug”, środkami artystycznymi swoich czasów, nawiązuje do tradycji pejzażowej Ferdynanda Ruszczyca. Baj odkrył nie tylko dla malarstwa „Czarną rzekę Bug”, dzięki Niemu rzeka Bug będzie istniała w polskiej kulturze, jak proza Wiesława Myśliwskiego. Obrazy Baja ukazujące rodzinną wieś i rzekę jako Centrum Świata są zupełnie wyjątkowe nie tylko w polskim współczesnym malarstwie”.
Stanisław Baj to malarz urodzony w 1953 roku. Jest wykładowcą w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i Europejskiej Akademii Sztuki. Artysta w latach 1972-1978 studiował malarstwo na warszawskiej ASP pod kierunkiem Ludwika Maciąga, Jacka Siennickiego, Michała Byliny. Dyplom otrzymał z wyróżnieniem w 1978 r. Na ten moment jest profesorem Wydziału Malarstwa ASP w Warszawie. Na początku swoich działań twórczych Stanisław Baj tworzył sceny rodzajowe zainspirowane naturą oraz życiem wsi. Od lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku zajmują go przede wszystkim nadbużański pejzaż i malarstwo portretowe. Jego dzieła posiadają cechy uniwersalne a zarazem symboliczne, szczególnie liczne portrety matki i zakola dzikiego Bugu. Malarstwo Stanisława Baja jest uznane i rozpoznawalne w Polsce i za granicą.
Baj zajmuje się głównie malarstwem sztalugowym oraz rysunkiem. Jest twórcą ponad dziewięćdziesięciu wystaw indywidualnych w Polsce i poza jej granicami. Brał też udział w ponad stu wystawach zbiorowych. Jego dzieła można znaleźć w kolekcjach polskich instytucji muzealnych muzeów polskich prywatnych zbiorach w kraju i za granicą.
Inne artykuły z tej kategorii
-
O Artystach Rynek sztuki
Znajdź siebie w malarstwie współczesnym | 87. Aukcja Nowej Sztuki
Świat sztuki się rozrasta, organizowanie wystaw nie jest już zarezerwowane tylko dla renomowanych galerii z wieloletnią tradycją, co i rusz w Warszawie otwiera się nowa przestrzeń ekspozycyjna, często są to miejsca niszowe, skąpane w niepowtarzalnym klimacie. W domu aukcyjnym Art in House artyści mają możliwość prezentować swoje prace na wystawach...
-
O Artystach Rynek sztuki
Wystrój się w Modę na Sztukę!
Czy są wśród nas miłośnicy stylu i ekstrawaganckiego ubioru? Jesteśmy pewni, że tak: ogłaszamy, że 19 kwietnia w Art in House o godz. 19:30 odbędzie się pokaz mody, ale nie byle jakiej, bo mody w sztuce! Nasi artyści, choć teraz po trosze także wyśmienici projektanci mody, przygotowali wyjątkowe kreacje do...
-
O Artystach
Filip Łoziński. Artysta, który operuje ciszą.
Kiedy się szumem, tłumem, gwarem Ludzkie skupiska ustokrotnią Najdroższym na świecie towarem Będzie samotność Jonasz Kofta Filip Łoziński operuje ciszą, oplatając jej bezkresem bezimienne postaci umieszczone w pustce. Artysta wprowadza widza w melancholijny nastrój, jednocześnie udowadniając, że samotność, w odróżnieniu od osamotnienia, nie musi wcale łączyć się z wyobcowaniem...
-
O Artystach Rynek sztuki
Tadeusz Baranowski. Malarstwo zebrane
Twórców niekiedy dopadają chwile, które wyznaczają nowe kierunki, otwierają oczy na nowe możliwości i wprowadzają głębsze zrozumienie samego siebie i świata wokół. W przypadku Tadeusza Baranowskiego niełatwo od razu odgadnąć, który kierunek jest „jego”. Z jednej strony wybitny grafik, twórca kultowych postaci komiksowych Smoka Diplodoka czy Profesorka Nerwosolka, z drugiej...