Zbigniew Matysek
Zbigniew Matysek od wczesnej młodości pasjonuje się malarstwem. Rzemiosła artystycznego uczył się sam, kopiując dzieła wielkich mistrzów, a także rysując z natury, ze szkicownikiem nie rozstaje się nigdy. Inspiruje się otaczającym go światem, dlatego w jego twórczości dominującym tematem jest pejzaż, chociaż nie unika innych tematów. Posługuje się swobodnie różnymi technikami malarskimi, ale szczególnie ulubioną jego techniką jest pastel suchy, w tej technice realizuje głównie pejzaże, portrety i martwe natury. Pierwszą wystawę indywidualną miął w 2004 r. Do chwili obecnej miał ich 28 w różnych miastach w Polsce, m.in. w Katowicach, Krakowie, Stalowej Woli, Warszawie , a także na Słowacji - w Levicach.
Uczestniczył ponad to w ponad 30 wystawach zbiorowych, w tym organizowanych przez ZPAP w Łodzi, BWA w Skierniewicach, muzea w Łowiczu i Skierniewicach ( w 2018 r. w wystawie "Artyści Skierniewic 1918 - 2018").
Trzykrotnie uzyskał wyróżnienie w Ogólnopolskim Biennale Sztuki Nieprofesjonalnej im, J, Chełmońskiego. Jest członkiem Stowarzyszenia Marynistów Polskich i grupy artystów malarzy "Kierunek", uczestnicząc w plenerach i wystawach zbiorowych przez nie organizowanych.
W 2015 r. ukończył studia podyplomowe na Wydziale Grafiki i Malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi, w zakresie malarstwa i rysunku, pod kierunkiem profesorów: Tomasza Chojnackiego , Andrzeja Grendy i Witolda Kalińskiego.
Prace Z, Matyska znajdują się w Muzeum Łowickim, Muzeum Historycznym Skierniewic, w siedzibach MBanku: w Gdyni, Olsztynie i w Warszawie , a także u osób prywatnych w kraju i zagranicą.
Kilka opinnii o malarstwie Zbigniewa Matyska:
1/ "Zbigniew Matysek - urodzony artysta, malarz - doskonale radzący sobie nie tylko z martwą naturą, obrazami kwiatów, czy nastrojowym pejzażem, ale także dobry kopista."
Grażyna Krzyżanowska- kulturoznawca, Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki w Warszawie, 2004 r., katalog wystawy.
2/ "Twórczość Zbigniewa Matyska jest niezwykle spójna, a zarazem różnorodna. Artystę cechuje wrażliwość na kolor i światło. (...) Przyrodę i architekyurę maluje niemal wszędzie - jak gdyby nie rozstawał się z przyborami malarskimi. (...) Prace Zbigniewa Matyska przyciągają różnorodnością, świeżością i dekoracyjnością".
Marzena Kozanecka-Zwierz, historyk sztuki, Muzeum Łowickie, 2005 r., katalog wystawy.
3/ " Malarstwo Zbigniewa Matyska przywraca zaufanie w sens takich słów jak: "samouk", "amator", "twórczość nieprofesjonalna". (...) Ten skromny, a przecież ewidentnie utalentowany malarz przygodę ze sztuką rozpoczął bardzo późno. I oto po niedługim czasie mamy do czynienia z wcale pokaźnym zbiorem sugestywnych, a jednocześnie lirycznych , subtelnych pasteli. (...) Ma bardzo sprawną rękę, rysunek - sztuka arcytrudna - nie sprawia mu większych problemów warsztatowych.
Malując mówi całym sobą "Tak!" światu, naturze, temu co widzialne i temu co zakryte, ale przecież obecne w pięknie. Bez taryfy ulgowej dla "artysty amatora", z szcunkiem dla - lepszego - słowa "samouk", z przyjaźnią i dobrą wiarą dla późno objawionego, ale rzeczywistego talentu - patrzymy na tę barwną epifanię..."
Maciej Szczawiński, publicysta kulturalny, krytyk literacki, redaktor Polskiego Radia Katowice, Katowice 2006 r., katalog wystawy.
4/ " (...) Jego ulubiona technika to suchy pastel, który w jego rękach staje się materiałem pozwalającym uzyskać niezwykle interesujące efekty barwne, światłocieniowe, niejednokrotnie podkreślane przez barwne podłoże. (...) Krajobrazy zarówno wiosenne jak i zimowe, przepojone są nostalgią. (...) Pejzaże "niedopowiedziane" (...) są szybkimi "szkicami", które w sugestywny i ekspresyjny sposób "chwytają chwilę", która już przeminęła.
Marzena Kozanecka-Zwierz, historyk sztuki, dyrektor Muzeum Łowickiego, 2009 r., katalog wystawy.
5/ " (...) Dziękuję, że mogłem być na Pana wystawie malarstwa. Malarstwo Pana jest bardzo osobiste, pełne duchowości, wrażliwości na kolor i przestrzeń. Jest prawdziwe i piękne. Życzę dużo przeżyć w kontakcie z naturą. Dziękuję! Zemła"
Profesor Gustaw Zemła, ASP w Warszawie, wpis do księgi pamiątkowej wystawy w Domu Kultury na Ochocie, Warszawa 2013 r.,
6/ " (...) Tworzył kompozycje własne, ale także kopiował wielkich mistrzów - stawiając sobie poprzeczkę bardzo wysoko. Prezentowane na tej wystawie "Madonna della Sedia" czy "Śpiący Staś" Stanisława Wyspiańskiego to swoiste ikony malarstwa polskiego i światowego.
(...) Jego pejzaże wiosenne, jesienne, zimowe z okolic Skierniewic, kwiaty - mięsite peonie, linearne tulipany, strzeliste mieczyki, martwe natury czy konie (z powodzeniem prezentowane na dużej wystawie w stadninie koni w Walewicach), przedstawione są w sposób niezwykle miękki, nastrojowy i subtelny, a jednocześnie zdecydowany, realistyczne przedstawienia, chwytające podmuch wiatru czy światło o różnych porach dnia - każda kreska jest przemyślana. (...) Jego sztuka to zapis wrażeń, to relacje z miejsc, które zwiedzał, w których odpoczywał, a te pobyty wiązały się z wrażeniowym, malarskim utrwalaniem chwili. Takie są rysunki tuszem prezentujące m.in. okolice Skierniewic, Łowicza, Kraków, zabytki Włoch. Z jednej strony sprawiają wrażenie wybiórczych, szybko sporządzonych notatek, a jednocześnie syntetyczne, utrwalające istotę rzeczy, to co dla autora było najważniejsze.
Niewątpliwie duże znaczenie i wpływ na twórczość Zbigniewa Matyska miało ukończenie studiów podyplomowych na ASP w Łodzi w 2015 r. (...) To ewolucja w jego postawy twórczej, to nowy rozdział w jego twórczości. (...) Studia malarskie pozwoliły Z. Matyskowi śmielej sięgnąć po akryl i olej, w których artysta dobrze się odnajduje. W pracach powstających od czasu studiów częściej pojawia się abstrakcja, akt, nieprzedstawiające kompozycje barwne, portret, detale architektoniczne, pejzaże miejskie. Prace artysty są w śmiały , interesujący sposób kadrowane. Pozwalają widzowi na własne "dopowiedzenie historii". (...)"
Marzena Kozanecka-Zwierz - historyk sztuki, "Malarstwo Zbigniewa Matyska - refleksje jubileuszowe" , katalog Wystawy Jubileuszowej Z Okazji 15-lecia Aktywności Wystawienniczej Zbigniewa Matyska, Muzeum Łowickie, 2020 r..
Poinformujemy Cię o nowych pracach dostępnych w galerii albo na aukcji.