Jasiek Balcerzak
Jasiek Balcerzak ukończył studia na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, które poprzedzone były solidnym przygotowaniem z tradycyjnego rysunku i malarstwa opartego o umiejętność obserwacji i dosyć realistycznego przełożenia wyników tej obserwacji na papier. Jest stypendystą Maison d`artiste de La Grande Vigne w Dinan (Francja 2016).
Główny motyw w jego galerii sztuki: lasy są inspiracją do podjęcia tematu drzew i lasu w jego malarstwie, oprócz fascynacji drzewem były i nadal są plastyczne zagadnienia związane z kolorem, rytmem, kompozycją i fakturą. Większa część prac z cyklu stworzona została farbą olejną na płótnie. Odpowiednie przygotowanie farby olejnej pozwala mu uzyskiwać efekty zbliżone do płaskorzeźby o bardzo wyraźnej i rozbudowanej fakturze. Innym razem efekt zbliżony jest do mocno rozrzedzonej wodą akwareli. Elastyczność farby olejnej wspomaganej różnie przygotowanym medium jest ogromna.
Cykl poświęcony drzewom, tak jak większość jego inspiracji, stosunkowo mocno odchodzi od ukazywania realnego świata. Poprzez silne uproszczenie, pewną stylizację oraz subiektywne widzenie otaczającego nas świata dąży do eliminowania elementów w jego rozumieniu zbędnych dla tak budowanej kompozycji malarskiej.
"Klasyczne podejście do studiowania sztuk plastycznych dało mi solidny warsztat do dalszych, już zdecydowanie swobodniejszych i bardziej współczesnych sposobów odnoszenia się do podejmowanych tematów."
Jednakże w czasie studiów zafascynowała go jedna z bardzo tradycyjnych technik wciąż wykonywana w warszawskiej uczelni w niemal archaiczny sposób na wielkich kamieniach i potężnych żeliwnych dziewiętnastowiecznych prasach – litografia. Fascynacja ta oparta była na fizycznym kontakcie z kamieniem oraz efektami jakie można było osiągnąć w końcowej odbitce poprzez odpowiednio nakładane plamy koloru. W tej technice artysta wykonał cykl dyplomowy grafik w formacie 100x70 cm będących własną interpretacją tematu związanego z mitologią słowiańską.
Kompozycja w jego rozumieniu to rama, która spaja zawartą na podobraziu treść. W większości obrazów w tym cyklu stara się połączyć ekspresję i spokój w sposób, który ma na celu dążenie do równowagi. Rytm pojawia się zazwyczaj w kompozycjach których pierwowzorem są szersze kadry zawierające w sobie powtarzające się kształty, co jest charakterystyczne dla obrazu ukazującego pnie wewnątrz lasu lub las widziany z perspektywy ptasiej. Problem koloru jest dla niego najważniejszym elementem, choć nie zawsze wysuwanym na plan pierwszy. Poprzez odpowiednie operowanie kolorami ciepłymi i chłodnymi stara się osiągnąć wrażenie harmonii barwnej. Większość z obrazów poprzedza wnikliwymi szkicami kolorystycznymi z natury. W dalszej pracy zazwyczaj upraszcza relacje uchwycone „na żywo”. Częstym zabiegiem jest również odejście od pierwotnej kolorystyki opierając się na własnym stanie emocjonalnym lub poszukiwaniu kompletnie nowych zestawień barw.
WYSTAWY:
- OUT OF HEIMAT 2000 -Uniwersytet w Kopenhadze, Dania 2002
-Uniwersytet w Arhus, Dania 2011
- udział w międzynarodowej wystawie malarstwa w Galerii Zamkowej, Bzenec, Czechy
Poinformujemy Cię o nowych pracach dostępnych w galerii albo na aukcji.