shopping_cart EN

5 filmów z aukcjami i galeriami w tle

Aleksandra Koper,

Bez problemu potrafimy wymienić filmy opowiadające historię życia i twórczości poszczególnych artystów; czy w wielkich produkcjach znajdziemy jednak wątki związane z komercyjną stroną sztuki? Okazuje się, że tak – przedstawiamy Wam pięć filmów, których akcja łączy się z domami aukcyjnymi, galeriami sztuki oraz marszandami – nie zawsze na pierwszym planie.

 

5. Velvet Buzzsaw (2019), reż. Dan Gilroy

Sztuka online w krwawym wydaniu. Źródło: netlix.com

Czy akcja horroru może toczyć się w świecie sztuki? Dan Gilroy pokazuje, że tak. Wszystko za sprawą tajemniczej kolekcji obrazów malowanych , którą pozostawia po swojej śmierci nikomu nieznany malarz, Vetril Dease. Odkrywa ją pracownica Haze Gallery, a okazję do wypromowania dzieł wykorzystuje właścicielka galerii sztuki (Rene Russo)oraz jej przyjaciel, bezkompromisowy krytyk sztuki (Jake Gyllenhaal). Szybko okazuje się, że twórczość Dease’a posiada zdolność interakcji destrukcyjnej dla otoczenia, zaś mordercze obrazy wymykają się spod kontroli marszandów.

Krwawe dzieło Gilroya to horror satyryczny: znajdziemy w nim karykaturalne ujęcie niezdrowych stosunków panujących w świecie komercyjnych galerii sztuki oraz kąśliwy komentarz na temat body art i instalacji artystycznych. Choć ślady krwi w białej przestrzeni ekspozycyjnej są mało wyrafinowaną metaforą, nie sposób odmówić im wartości estetycznej.

 

4. Wielkie oczy (2014), reż. Tim Burton

Galeria sztuki jako tło konfliktu małżeńskiego. źródło: onet.pl

 

Film opowiada historię Margaret Keane (Amy Adams), artystki, która w celach komercyjno-marketingowych zawiera nietypowy układ ze swoim mężem (Christoph Waltz): tworzy obrazy malowane w ukryciu, pozwalając mężczyźnie na podawanie się za ich autora. Z biegiem czasu, Margaret zdaje sobie sprawę, iż padła ofiarą manipulacji ze strony toksycznego i coraz bardziej agresywnego partnera; prawdę znają jedynie postacie z wielkimi oczami namalowane przez artystkę, przynoszące małżeństwu ogromny zysk finansowy. 

Choć scenariusz skupia się na skomplikowanej relacji między małżonkami, warta uwagi jest galeryjna działalność Waltera Keana, będąca reprezentacją rynku galerii sztuki w latach 50-tych w USA. Walter zauważa bowiem, iż wydruki na podstawie oryginalnych prac na płótnie cieszą się jeszcze większą popularnością, niż same dzieła; co więcej, kompozycje malarskie można umieszczać na kartkach okolicznościowych, kubkach i gadżetach. Komercjalizacja rynku sztuki to jeden z problemów poruszanych w filmie – w przypadku życiorysu Margaret, najmniejszy z tych, które malarka odczuła na własnej skórze.

 

3. Pan Turner (2014), reż. Mike Leigh

Galeria sztuki wielkiego mistrza na ekranie. Źródło: theguardian.com

 

Film przedstawia ostatnie lata życia Williama Turnera (Timothy Spall), artysty o skomplikowanej osobowości: z jednej strony samotnika, z drugiej pragnącego towarzystwa drugiego człowieka; nawiązującego kontakty z prominentnymi arystokratami, jednocześnie obcując z marginesem społecznym; szanującego wizje artystyczne kolegów, by następnie własnoręcznie przemalować ich dzieła; zgorzkniałego, ale cieszącego się życiem. Mimo podeszłego wieku, Turner wciąż nie znajduje zrozumienia ani wśród artystów ani kolekcjonerów.

„Pana Turnera” należy docenić za rzetelne przedstawienie realiów epoki, w której funkcjonował malarz: od stosunków społecznych po ówczesne poglądy estetyczne pierwszych krytyków sztuki. Istotne sceny filmu odgrywają się w przestrzeni wystawienniczej – z punktu widzenia współczesnego widza, zaskoczeniem może być aranżacja eksponowanych dzieł, typowa dla XIX-wiecznych salonów: obrazy umieszczone są ściśle obok siebie, pozostawiając ściany bez pustego miejsca. W tej konfiguracji, doskonale widać nowatorskość dzieł Turnera, wyróżniających się na tle realistycznych, akademickich kompozycji.

 

2. Wielkie Nadzieje (1998), reż. Alfonso Cuarón

Świat nowojorskich galerii sztuki na ekranie. Źródło: imdb.com

 

Współczesna adaptacja klasycznej powieści Charlesa Dickensa z 1860 roku. Młody, uzdolniony plastycznie Finn (Ethan Hawke), zakochuje się w Estelli (Gwyneth Paltrow), wychowanicy zdziwaczałej i niezwykle bogatej Panny Dinsmoor (Anne Bancroft). Dziewczynka przygotowywana jest do roli zimnej łamaczki męskich serc, która ma pomścić miłosną tragedię swojej opiekunki. Kiedy dorosły Finn otrzymuje od anonimowego darczyńcy fundusze, pozwalające na zorganizowanie wystawy artystycznej w Nowym Jorku, rozpoczyna nowy etap w swoim życiu. Nadal nie może zapomnieć o Estelli, którą spotyka przypadkowo w Central Parku. Czy dziewczyna będzie zdolna do odczuwania miłości?

To, co najbardziej zapada w pamięć po seansie „Wielkich Nadziei” jest przede wszystkim niesamowity, odrealniony nastrój filmu; tworzą go scenografia (m.in. romantyczne ruiny willi) oraz muzyka. Świat nowojorskich galerii sztuki jest z kolei najmniej poetycką stroną produkcji: to sprawnie działająca fabryka, nadzorowana przez pretensjonalnych, pompatycznych marszandów. Wśród galeryjnego blichtru warto zwrócić uwagę na obrazy głównego bohatera, których prawdziwym autorem jest wspaniały Francesco Clemente.

 

1. Koneser (2013), reż. Giuseppe Tornatore

Dom aukcyjny od kuchni. Źródło: imdb.com

 

Virgil Oldman, właściciel domu aukcyjnego oraz znawca sztuki, jest samotnym introwertykiem: jedynymi kobietami, które kiedykolwiek zaprosił do swojego domu, były piękności malowane na płótnach. Wszystko zmienia się w dniu, kiedy główny bohater dostaje tajemnicze zlecenie dotyczące inwentaryzacji zabytkowej willi z dużą kolekcją dzieł sztuki. Jej właścicielka okazuje się jeszcze większą zagadką – Oldman może jedynie słyszeć głos kobiety zza ścian posiadłości, zaś ona sama nie zamierza ukazać się oczom tytułowego bohatera…

Jeżeli szukacie filmów, które ukażą  działalność domu aukcyjnego „od kuchni”, nie mogliście trafić lepiej – „Koneser” przeniesie Was w świat aukcyjnych przygotowań, licytacji, tajemniczych klientów oraz piękna dzieł artystycznych. Osobną kategorią są doskonałe zdjęcia: kadry stanowią ucztę dla… prawdziwego konesera.  Polecamy!

 

Inne artykuły z tej kategorii

  • Nieznane dzieło Magdaleny Abakanowicz | XVIII Aukcja Klasyków Współczesności
    O Artystach Rynek sztuki

    Nieznane dzieło Magdaleny Abakanowicz | XVIII Aukcja Klasyków Współczesności

    Dom aukcyjny i galeria sztuki Art in House ma ogromny zaszczyt ogłosić Wam, że w katalogu XVIII Aukcji Klasyków Współczesności zagości niezwykłe dzieło. Mowa tu o tkaninie, wykonanej w latach 60. ubiegłego wieku z sizalu, wełny i bawełnianego sznurka, która znajdowała się przez kilka dekad w kolekcji prywatnej i nigdy...

  • Ogromne emocje na wielkich płótnach – III Aukcja Sztuki Wielkiego Formatu
    O Artystach Rynek sztuki

    Ogromne emocje na wielkich płótnach – III Aukcja Sztuki Wielkiego Formatu

    Jesteście gotowi na OGROMNE emocje? Przygotowaliśmy dla Was naprawdę dużą rzecz: III Aukcję Sztuki Wielkiego Formatu! Jak sama nazwa wskazuje, w katalogu aukcji znajdziecie same wielkoformatowe prace, które z pewnością pobudzą ciekawość i ucieszą wasze mocą barw, wątków i szczegółów umieszczonych przez artystów na obrazach i rzeźbach. Ryszard Rabsztyn, ANTIDOTUM PS...

  • III Aukcja Charytatywna „Jasiek dla Śpiocha” w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
    O Artystach Rynek sztuki

    III Aukcja Charytatywna „Jasiek dla Śpiocha” w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie

    Wyjątkowe wydarzenia wymagają pięknej oprawy. Tegoroczna trzecia edycja Aukcji Charytatywnej „Jasiek dla Śpiocha” odbędzie się we foyer Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Budynek na co dzień wypełniony unikatową sztuką oraz jej pasjonatami stanie się sceną dla nadziei i wsparcia. Na aukcję zapraszamy w czwartek 21 listopada o godz. 19.30, a...

  • Body & Emotions. Wystawa twórczości Anny Chorzępy-Kaszub i Joanny Roszkowskiej
    O Artystach Rynek sztuki

    Body & Emotions. Wystawa twórczości Anny Chorzępy-Kaszub i Joanny Roszkowskiej

    (…) nasz zewnętrzny wygląd, cechy charakterystyczne, po których się nas poznaje, to po prostu dziecięca zabawka dla oka. Pod nimi wszystko jest ciemne, skłębione, nie do zgłębienia; znacie nas tylko z tego, że od czasu do czasu wypływamy na powierzchnię. (…) Virginia Woolf „Do latarni morskiej”   Światło, które przenika...

×
Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.
Schowaj
Zmień ustawienia