Althamer i Żmijewski w Krakowie
Galeria sztuki „Pieśń ostateczna” to wybór dwudziestu kolaży autorstwa Pawła Althamera i Artura Żmijewskiego, które powstały w latach 2017–2019. Zaprasza krakowski MOCAK.
Paweł Althamer i Artur Żmijewski to dwaj artyści o ugruntowanej pozycji absolwenci pracowni Grzegorza Kowalskiego, oddani idei Formy Otwartej Oskara Hansena. Zadebiutowali ze swoją twórczością w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Od ukończenia edukacji na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych są w stałym kontakcie, wspólnie organizują wystawy, współpracują artystycznie. Będąc razem na rezydencji w Japonii rozpoczęli wspólny cykl dzieł wykonanych na papierze, w których wykorzystywali tusz oraz stemple. W 2017 roku rozpoczęli pracę nad kolażami, które odwołują się do twórczości poetów: Czesława Miłosza, Oskara Miłosza, Stanisława Grochowiaka, Paula Celana i Rafała Wojaczka. Dwaj polscy artyści wybrali wiersze, które znalazły się w przygotowanej z okazji wystawy publikacji.
Kolaże, które będzie można oglądać w galerii sztuki w MOCAK, są skonstruowane z elementów wyciętych z książek – od erotycznych publikacji Taschena, przez albumy o przyrodzie i anatomii, aż po po dzieła historyczne oraz naukowe. Powstałe kolaże mają wyraźną kompozycję i fakturę, są mocne w kolorach. Łączą też mocne wątki: cierpienie i erotykę, wojnę, Holokaust i wiele innych. Żaden z tych wątków się nie denominuje.
Galeria sztuki „Pieśń ostateczna” w krakowskim Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK potrwa od 29 października 2020 do 14 marca 2021 roku.
Paweł Althamer (ur. 1967)
Artysta od lat zajmuje się rzeźbą, wideo, performansem oraz instalacją. Jego działalność artystyczna jest niezwykle różnorodna: tworzy on rzeźbiarskie autoportrety, bierze udział w performansach i nagraniach wideo. Podąża za doświadczeniem materialności ciała oraz nakreślaniem własnych granic psychicznych. Porzez organizowane pragnie budować wspólnoty, konfrontować ludzi ze sobą poprzez sztukę. Kwestionuje rolę wielkich pomników skalą swoich realizacji, jak również przypadkowością dopieranych materiałów artystycznych.
Artur Żmijewski (ur. 1966)
Pracuje w obszarze fotografii, wideo oraz filmu. Podkreśla wagę świadomego uczestnictwa sztuki w życiu społecznym. W powstałych dziełach ukazuje świat ludzi „innych”, często niezauważanych, rejestrując ich codzienność, ograniczenia fizyczne i psychiczne, które skazują ich na społeczną marginalizację. W swoich artystycznych eksperymentach dąży do zrozumienia trudnych przeżyć oraz tematów tabu.
Inne artykuły z tej kategorii
-
O Artystach Rynek sztuki
Nieznane dzieło Magdaleny Abakanowicz | XVIII Aukcja Klasyków Współczesności
Dom aukcyjny i galeria sztuki Art in House ma ogromny zaszczyt ogłosić Wam, że w katalogu XVIII Aukcji Klasyków Współczesności zagości niezwykłe dzieło. Mowa tu o tkaninie, wykonanej w latach 60. ubiegłego wieku z sizalu, wełny i bawełnianego sznurka, która znajdowała się przez kilka dekad w kolekcji prywatnej i nigdy...
-
O Artystach Rynek sztuki
Ogromne emocje na wielkich płótnach – III Aukcja Sztuki Wielkiego Formatu
Jesteście gotowi na OGROMNE emocje? Przygotowaliśmy dla Was naprawdę dużą rzecz: III Aukcję Sztuki Wielkiego Formatu! Jak sama nazwa wskazuje, w katalogu aukcji znajdziecie same wielkoformatowe prace, które z pewnością pobudzą ciekawość i ucieszą wasze mocą barw, wątków i szczegółów umieszczonych przez artystów na obrazach i rzeźbach. Ryszard Rabsztyn, ANTIDOTUM PS...
-
O Artystach Rynek sztuki
III Aukcja Charytatywna „Jasiek dla Śpiocha” w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
Wyjątkowe wydarzenia wymagają pięknej oprawy. Tegoroczna trzecia edycja Aukcji Charytatywnej „Jasiek dla Śpiocha” odbędzie się we foyer Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Budynek na co dzień wypełniony unikatową sztuką oraz jej pasjonatami stanie się sceną dla nadziei i wsparcia. Na aukcję zapraszamy w czwartek 21 listopada o godz. 19.30, a...
-
O Artystach Rynek sztuki
Body & Emotions. Wystawa twórczości Anny Chorzępy-Kaszub i Joanny Roszkowskiej
(…) nasz zewnętrzny wygląd, cechy charakterystyczne, po których się nas poznaje, to po prostu dziecięca zabawka dla oka. Pod nimi wszystko jest ciemne, skłębione, nie do zgłębienia; znacie nas tylko z tego, że od czasu do czasu wypływamy na powierzchnię. (…) Virginia Woolf „Do latarni morskiej” Światło, które przenika...