shopping_cart EN

Defragmentacje. Wystawa Agnieszki Fijał-Czapli, Ewy Jasek i Jacka Opały

Alicja Stasiak,

Koniec życia i początek sztuki… te słowa mogą posłużyć za motto niejednemu portretowi, a na pewno wszystkim tym obrazom i rzeźbom, których głównym celem jest przeniesienie obecności człowieka w obszary trwalsze niż sama pamięć.

Wojciech Sztaba, historyk i krytyk sztuki

 

Ma wiele oblicz, wykonywany jest w zróżnicowanych konwencjach, przybiera określone technologią stosowanego warsztatu formy oraz formaty – portret stał się głównym tematem wystawy „Defragmentacja”. Prezentowane na wystawie obrazy Agnieszki Fijał-Czapli, Ewy Jasek oraz rzeźby Jacka Opały wychodzą poza ramy klasycznego portretu, oferując nową przestrzeń do interpretacji. Wystawa będzie dostępna w dniach od 23 listopada do 4 grudnia w Galerii -1 (ul. Wybrzeże Gdyńskie 4, Warszawa).

 

Agnieszka Fijał-Czapla, obrazy z cyklu „Niezbędne fragmenty, z których się składamy

 

Sztuka współczesna w kontekście tradycji portretu

Na przestrzeni historii zmieniała się funkcja portretu, zależnie od tego, jakie przeznaczenie wyznaczała mu dana epoka. Ważną rolą portretu było m.in. oddanie świadectwa identyfikacyjnego konkretnej osoby. Powszechnie praktykowana przez władców była gloryfikacja ich majestatu, nierzadko przybierająca na propagandową formę na obrazach,  za pośrednictwem rzeźb – posągów i popiersi, medali oraz monet. Portrety były pamiątką zarówno dla rodowych spadkobierców, jak i kolejnych pokoleń, chwaląc utrwalone w nim wizerunki i dzieła osób wybitnie zasłużonych dla potęgi ojczyzny, niezależnie od stanu urodzenia. Portret oddaje widzowi nie tylko doświadczanie zewnętrznego oblicza uwiecznionych postaci, ofiaruje znacznie więcej. Informację o uczuciach, charakterze, osobowości modeli, każdorazowo przetworzonej przez pryzmat wrażliwości samego artysty, jego umiejętności obserwacji i analizy.

 

Ewa Jasek, Royal, 2023 r.

 

Unikalne obrazy do wnętrz: cykl „Niezbędne fragmenty, z których się składamy”

Agnieszka Fijał-Czapla rozpoczęła prace nad swoimi najnowszymi portretowymi kompozycjami pod koniec 2023 roku. Łącznie powstało 18 prac malarskich składających się na cykl „Niezbędne fragmenty, z których się składamy”. Każdy z obrazów koncentruje się wokół kobiecych twarzy, przedstawionych w sposób niekonwencjonalny. Dominującym środkiem wyrazu jest defragmentacja, która polega na rozbiciu portretów na liczne, przenikające się fragmenty lub części oddzielone płaszczyznami koloru. Zabieg ten ma na celu ukazanie złożoności ludzkich emocji, które bywają wielowymiarowe i sprzeczne. Fragmenty twarzy, choć rozdzielone, pozostają ze sobą w subtelnej relacji, tworząc nieoczywiste konfiguracje.

 

Agnieszka Fijał-Czapla, obrazy z cyklu „Niezbędne fragmenty, z których się składamy

 

Nowoczesne obrazy Ewy Jasek: tradycja i innowacja w jednym

Ewa Jasek łączy w swojej twórczości różnorodne style, tworząc prace, które wnoszą nowe wartości do tradycji malarskich. W jej malarstwie widoczna jest umiejętność łączenia klasycznych technik z nowoczesnymi środkami wyrazu, co pozwala jej na wyjście poza utarte schematy. Jej sztuka to intensywna podróż przez ludzkie doświadczenia, a w najnowszych pracach wyraźnie zaznacza się wpływ tenebryzmu, gdzie realizm spotyka się z fantazją w pełnej mocy. Jej obrazy, szczególnie te przedstawiające postaci kobiece, są pełne emocjonalnej złożoności, a każda z bohaterek ma swoją unikalną tożsamość. Chociaż obrazy Jasek nie są fragmentaryczne w dosłownym sensie, to można dostrzec w nich pewne nawiązanie do „defragmentacji” – procesu, w którym elementy, choć z pozoru oddzielone, tworzą spójną całość. Postacie na jej płótnach, mimo że pełne detali i wyraźne, niekiedy wydają się być jakby „rozproszone” w przestrzeni, co symbolizuje złożoność ludzkiej psychiki i emocji. W tym kontekście „defragmentacja” staje się metaforą procesu scalania wewnętrznych rozdarć, które artystka przekłada na obrazy – ich wizualną całość, w której fragmenty, choć odrębne, współtworzą coś większego.

 

Jacek Opała, od lewej: Złoty Byk Olimpijski, Minotaur

 

Rzeźby artystyczne Jacka Opały: harmonia i emocje w glinie

Twórczość Jacka Opały łączy harmonię idealistycznych form z bogactwem zdobień, kolorów, dodatków oraz subtelnych zniekształceń. Artysta dąży do tego, by jego rzeźby oddały emocje oraz atmosferę tajemniczości i delikatności. Od lat jest zafascynowany sztuką klasyczną, od starożytnych Pompejów po prace Michała Anioła i Igora Mitoraja. Wprowadza również elementy architektury, erotyki oraz malarstwa, aby uchwycić emocje i gesty, nadając rzeźbom głębię i dynamizm. Glina to bardzo wdzięczny materiał do pracy, wybacza błędy i daje olbrzymie możliwości plastyczne. Różne rodzaje glin dają sposobność uzyskania różnych efektów i wielkości prac. Poza tym barwienie, szkliwienie to nieskończony ogród doświadczeń. Każde otwarcie pieca to zastrzyk adrenaliny, ponieważ nigdy do końca nie wiadomo, co wyjdzie. Czasem wychodzi na plus czasem na minus, ale m.in. o tą adrenalinę mi chodzi. Robię to, co lubię, nic nie muszę, dostaję w zamian mnóstwo radości. – przyznaje Jacek Opała.

Jacek Opała, Płacząca nad Amazonią, 2024 r.

 

Wystawa malarstwa i rzeźby

W obliczu wielości funkcji i znaczeń portretu, jakimi obdarowała go historia, trafnym i przekonującym zdaje się stwierdzenie: „Coraz większego skupienia wymaga od nas odczytanie portretu. Niekiedy trzeba nawet szukać znaczenia tam, gdzie na pierwszy rzut oka portretu się nie spodziewamy”. „Defragmentacje” to wystawa, która stawia na połączenie tradycyjnego podejścia do portretu z nowoczesnym. Artyści prezentujący swoje prace na tej wystawie wychodzą poza ramy klasycznego portretu. Ich sztuka pozwala na odkrywanie nowych, złożonych warstw w postaciach przedstawianych na płótnach. Defragmentacja to nie tylko zabieg formalny, to także sposób na zrozumienie, że z wielu pozornie oderwanych od siebie elementów może powstać coś nowego, coś pełnego i prawdziwego.

 

Ewa Jasek, V1C1, 2023 r.

Inne artykuły z tej kategorii

  • Preludium. Cyprian Nocoń w warszawskim Teatrze Kamienica
    O Artystach Rynek sztuki

    Preludium. Cyprian Nocoń w warszawskim Teatrze Kamienica

    Najnowszy cykl obrazów Cypriana Noconia będzie prezentowany w warszawskim Teatrze Kamienica od 2 kwietnia. Instrumenty klawiszowe, sekcje smyczkowe, dyrygenci i koncertmistrzowie – artysta odważnie sformułował swoją malarsko-muzyczną wizję, łącząc elementy klasyki z abstrakcyjnymi formami. Wystawa „Preludium” będzie dostępna dla widzów do 21 kwietnia 2025 roku.   Cyprian Nocoń, Sinfonietta, 2025 r....

  • Hej przygodo! Wystawa malarstwa na Żaglowcu STS Pogoria
    O Artystach Rynek sztuki

    Hej przygodo! Wystawa malarstwa na Żaglowcu STS Pogoria

    Dom Aukcyjny i Galeria Sztuki Art in House wypływa na szerokie wody! Wraz z żaglowcem STS Pogoria zorganizowaliśmy nietypową, pływającą wystawę, w której organizację zaangażowaliśmy 12 artystów. Każdy z nich przedstawił wspomniany statek w charakterystycznym dla swojej twórczości stylu i nastroju. Przez cały 2025 rok dzieła biorące udział w projekcie...

  • Wiosenne słońce w Art in House | 98. Aukcja Nowej Sztuki
    O Artystach Rynek sztuki

    Wiosenne słońce w Art in House | 98. Aukcja Nowej Sztuki

    Po zimie każdemu przyda się złapać oddech i odpocząć w promieniach słońca i na łonie natury. Takie przyjemności zapewnią nam dzieła z 98. Aukcji Nowej Sztuki, która odbędzie się w Art in House 11 kwietnia 2025. Wiele wątków w pracach aukcyjnych łączy właśnie potrzeba relaksu i spokoju. Zanurzcie się z...

  • Poprawmy sobie humor! Aukcja sztuki w Art in House
    O Artystach Rynek sztuki

    Poprawmy sobie humor! Aukcja sztuki w Art in House

    Wszyscy po zimie odrobinę zgnuśnieliśmy, dlatego nie możemy doczekać się ciepła, słońca i zazielenionego krajobrazu. Z tego powodu prima aprilis to genialna okazja, aby otrząsnąć się z nudy i nasiąknąć dobrym nastrojem. W Art in House 4 kwietnia odbędzie się Aukcja „Z Poczuciem Humoru”, dzięki której na waszych twarzach pojawi...

×
Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.
Schowaj
Zmień ustawienia