Jeden z cennych XVI-wiecznych obrazów wrócił do Wrocławia
Tydzień temu w Muzeum Narodowym we Wrocławiu doszło do oficjalnego przekazania jednego z obrazów olejnych holenderskiego malarza Bloemaerta. Obraz „Historia Apolla i Dafne” Wrocław utracił w czasie drugiej wojny światowej. Przypadek tego szesnastowiecznego dzieła holenderskiej sztuki manieryzmu we wrocławskiej galerii sztuki to pierwsza w historii sytuacja, kiedy cenne dzieło utracone z powodu działań wojennych, powróciło do Polski w efekcie wygranego procesu cywilnego.

Jeden z obrazów olejnych Abrahama Bloemaerta powrócił do Wrocławia.
Skradzione przez Armię Czerwoną obrazy olejne
Muzealne źródła informują, że jeden z obrazów olejnych holenderskiego artysty przed wojną znajdował się w kolekcji Muzeum Sztuk Pięknych we Wrocławiu, a powstanie tego muzeum było warunkiem przekazania obrazu przed darczyńcę. Miało to miejsce w 1874 roku. Przez wiele lat obraz był chlubą wrocławskiej galerii sztuki europejskiej.
W drugiej połowie wojny ten jeden z obrazów olejnych Abrahama Bloemaerta został ukryty, razem z wieloma innymi dziełami, w kościele klasztornym oo. cystersów w Kamieńcu Ząbkowickim. „Historia Apolla i Dafne” przetrwała wojnę, jednak tuż po jej zakończeniu obraz razem z innymi został zrabowany przez Armię Czerwoną.
Aż do 2009 r. nikt nie wiedział, co dzieje się z tym cennym dziełem. Tego właśnie roku do Muzeum Narodowego we Wrocławiu trafiła oferta sprzedaży tego jednego z bardzo ciekawych niderlandzkich obrazów olejnych. Doszło do negocjacji, niestety nie przyniosły one skutku. Z tego powodu Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego skierowało sprawę do sądu.
Odnalezione dzieło – jeden z obrazów olejnych Abrahama Bloemaerta zatytułowany „Historia Apolla i Dafne”, można już oglądać w Muzeum Narodowym we Wrocławiu.
Apollo i Dafne we wrocławskiej galerii sztuki

Galeria sztuki manieryzmu w Muzeum Narodowym we Wrocławiu: Abraham Bloemaert, Historia Apolla i Dafne, 1592.
Jeden z wyjątkowo ciekawych obrazów olejnych Abrahama Bloemaerta powstał w 1592 roku. Należał do prywatnej kolekcji wrocławskiego radcy prawnego, Kerna. Dzieło uznawane jest za esencję późnego stylu manierystycznego. Obraz przedstawia mitologiczną historię nieszczęśliwej miłości Apolla do Dafne, która poprosiła, aby jej ojciec ukrył ją, przemieniając ją w drzewo laurowe.
Obraz we wrocławskiej galerii sztuki przyciąga wyszukaną grą światła i cienia, wyrafinowaniem wykonania, wyjątkowo manierystycznym tematem dramatycznej miłości boga do nimfy.