shopping_cart EN

Szklane eksploracje. Wywiad z Janem Siedleckim

Julia Maciejewska,

Szkło jako materiał znane jest ludzkości praktycznie od zawsze, ponieważ na terenach wulkanicznych występuje naturalnie. Pierwsze produkcje szkła zaczęły się prawdopodobnie w Mezopotamii. Wykonywano głównie przedmioty codziennego użytku, takie jak szyby okienne czy naczynia, ale ludzi zawsze ciągnęło w stronę artystycznych rozwiązań. Od XIII w. na włoskiej wyspie Murano, ale też w wielu innych ośrodkach, wytwarza się szkło barwione i ozdobne. Wielu artystów do dziś zajmuje się artystycznymi formami szklanymi, jednym z nich jest Jan Siedlecki, z którym rozmawia Julia Maciejewska.

Jan Siedlecki, Kompozycja Otwarta, 2024

 

J.M.: Proszę powiedzieć o swojej drodze twórczej. Czy jakieś konkretne wydarzenie lub osoba zainspirowała Pana do tworzenia w szkle, czy od zawsze chciał Pan tworzyć prace w tej technice?

J.S.: Od zawsze chciałem tworzyć, dlatego podjąłem się studiów na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych na kierunku Wzornictwo w katedrze prof. Zbigniewa Chudzikiewicza. Po ukończonej edukacji podjąłem pracę jako specjalista-projektant w Krośnieńskich Hutach Szkła Krosno, gdzie przez 35 lat projektowałem i wykonywałem przedmioty użytkowe ze szkła, unikatowe szklane kompozycje i rzeźby.

Jan Siedlecki, Kompozycja Spiralna, 1987

 

J.M.: Czy próbował Pan swoich sił w innych technikach?

J.S.: W zasadzie tak, równolegle do realizacji w szklanej masie rysuję i tworzę grafikę, w tym linoryt i serigrafię barwną, a także modelowanie, kolaż, rytowanie, grawerowanie i szlif.

Jan Siedlecki, Opal, 1977

 

J.M.: Co Pana najbardziej inspiruje do pracy twórczej?

J.S.: Moją największą inspiracją do tworzenia jest człowiek i jego emocje. Lubię obserwować grę barw świateł i cieni, kształtów oraz form i wykorzystywać ten efekt w moich pracach.  Najwięcej inspiracji czerpię z podróży, kontaktu z przyrodą, podczas których rejestruję mnóstwo pomysłów na nowe działania artystyczne w szkle, dekory, reliefy, aż wreszcie rzeźby. Z wyjazdów zawsze przywożę mnóstwo szkiców, które stają się podstawą mojej pracy twórczej.

Jan Siedlecki, Space, 1995

 

J.M.: Proszę opowiedzieć o technice, w jakiej Pan tworzy. Ile czasu zajmuje Panu zrobienie jednej rzeźby? Czy przed jej wykonaniem, bazuje Pan na szkicach, modelach przestrzennych czy  jakiejś formy wydruku?

J.S.: Zacznę od odpowiedzi na ostatnie pytanie: tak, za ostateczną formą rzeźby kryje się wiele etapów przygotowań. Wszystko zaczyna się od inspiracji, o których wspomniałem wcześniej. Później tworzę szkice poglądowe i gdy w końcu zdecyduję się na ostateczny projekt, przygotowuję narzędzia, formy do realizacji szklanych elementów i zaczynam tworzyć przestrzenny model pracy w gipsie. Cały proces jest długotrwały i niezwykle absorbujący, bowiem wykonanie jednej pracy zajmuje mi zwykle od 3 do 6 miesięcy.

Jan Siedlecki, Beskid, 1990

 

J.M.: Czy ma Pan gotowy pomysł i scenariusz, jak rzeźba ma wyglądać, czy w czasie procesu tworzenia zmienia Pan początkową koncepcję?

J.S.: Pomysł na daną rzeźbę pojawia się zawsze na długo przed początkiem tworzenia jej w masie szklanej. Tworzywo szklane dopóki nie zastygnie jest półpłynne, a więc zmienne. Ze względu na jego charakter korekty pierwotnego planu bywają konieczne w trakcie procesu twórczego. Tak więc efekt końcowy bywa kompromisem.

Jan Siedlecki, Ironia, 2023

 

J.M.: Czy wykonuje Pan seryjne prace, czy każda rzeźba jest unikatowa?

J.S.: Wszystkie moje rzeźby są unikatami. Każda praca formowana w szkle ma charakter indywidualny. Wykonuję także cykle prac. Jeden z nich zatytułowałem „Oczy Szkła”. Zawarte w nim rzeźby mają wspólne cechy, ale każda  z nich jest wyjątkowa, nie ma dwóch takich samych.

Jan Siedlecki, Prządki, 1990

 

J.M.: Czy uważa Pan swój styl za ukształtowany? Czy zauważa Pan zmiany w swoich dziełach na przestrzeni lat?

J.S.: Wydaje mi się, że mój styl artystyczny ulega stopniowym zmianom. Mają na to wpływ na pewno nowe inspiracje, pomysły i nieustanna chęć próbowania czegoś nieznanego w szklanych technikach. Mój artystyczny rozwój trwa od lat 70. XX w., więc rzeczywiście przez te 50 lat  zmieniały się metody i style w mojej twórczości. Pierwotnie moje prace cechowała prostota formy, wykonywałem rzeźby składające się z pojedynczych szklanych elementów. Później tworzyłem szkła barwne, następnie powlekane kolorem i zdobione rylcem. Kolejny etap to zdobienie strumieniem piasku, późniejsze moje rzeźby stały się wieloelementowe i przestrzenne. Obecnie realizuję kompozycje rzeźbiarskie w szkle z wielu łączonych elementów.

Jan Siedlecki, Niebieskie sfery, 2023

 

J.M.: Czemu zdecydował się Pan na tworzenie rzeźb abstrakcyjnych, a nie figuratywnych?

J.S.: W pewnym sensie zauważam pewną syntezę w mojej twórczości, bo początkowe okresy mojej działalności obfitują w rzeźby figuratywne. Dopiero po wielu latach pracy i zbierania doświadczenia byłem w stanie wykroczyć poza figuratywność, czego efektem są moje abstrakcyjne kompozycje przestrzenne w obecnej formie.

Jan Siedlecki, Skała, 2009

Inne artykuły z tej kategorii

  • Dzień Kobiet w Art in House!
    O Artystach Rynek sztuki

    Dzień Kobiet w Art in House!

    Już za dwa tygodnie świętujemy Dzień Kobiet, więc jest to świetna okazja, żeby pokazać wszystkim bliskim nam paniom jak mocno je kochamy, cenimy i podziwiamy. W Art in House to święto pojawia w formie kobiecej aukcji, w tym roku obchodzimy już trzecią edycję Aukcji Sztuki z Przyjaciółką. Będzie można na...

  • Estrada. Teatralne malarstwo Andrejusa Kovelinasa
    O Artystach Rynek sztuki

    Estrada. Teatralne malarstwo Andrejusa Kovelinasa

    Najnowsza wystawa prac Andrejusa Kovelinasa pozwala zanurzyć się w ekscentrycznym i surrealistycznym uniwersum litewskiego artysty. Malarz słynący z burleskowej i buduarowej estetyki, a także upodobania do motywów kobiecych przedstawi swoje najnowsze prace na wystawie zatytułowanej „Estrada” w Polskim Centrum Olimpijskim. Wystawa będzie dostępna od 21 lutego do 3 marca w...

  • Wychodzenie z ram | XX Aukcja Klasyków Współczesności
    Rynek sztuki

    Wychodzenie z ram | XX Aukcja Klasyków Współczesności

    Artysta zawsze widzi świat inaczej niż wszyscy. Obraz, prostokątne płótno, jest tylko wycinkiem przestrzeni, ale jednocześnie czymś więcej, co przekracza ramy rzeczywistości. Dom aukcyjny Art in House znów organizuje Aukcję Klasyków Współczesności – to już XX edycja! Tym razem również spotkacie się z niezwykłymi pracami, które mają w sobie coś...

  • Widoki. Miejski krajobraz oczami Joanny Mieszko
    O Artystach Rynek sztuki

    Widoki. Miejski krajobraz oczami Joanny Mieszko

    Wystawa „Widoki” to artystyczna podróż przez miejskie pejzaże. Scenerie odzwierciedlają, a także reinterpretują wyobrażenie współczesnego miasta. To za sprawą Joanny Mieszko. Podglądając wielkomiejską specyfikę, artystka po raz kolejny odzwierciedla na dużych formatach najbardziej rozpoznawalne miejsca na mapie Polski i świata. Zapraszamy na wystawę „Widoki” od 17 lutego do 4 marca...

×
Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.
Schowaj
Zmień ustawienia