Teatralne widowiska Piotra Kamieniarza. Wystawa „Spojrzenia” w Polskim Komitecie Olimpijskim
I wszelkie rozświetlenia tylko nowe otwierają otchłanie. Słowa Martina Heiddegera wydają się być idealnym wprowadzeniem do wystawy malarstwa Piotra Kamieniarza. Mroczne przedstawienia, w których obecna czerń, groteska i niepokój wrastają w ilustracyjną opowieść, humor oraz dziecięcą narrację konstytuują opowieść o naturze człowieka. Cudaczne kreatury wzbudzają zainteresowanie kumulując w sobie piękno i brzydotę. Czy tym samym wizualnie odzwierciedlają złożoność ludzkiej natury? Przekonajcie się odwiedzając wystawę „Spojrzenia” w Polskim Centrum Olimpijskim (ul. Wybrzeże Gdyńskie 4, Warszawa). Wystawa zostanie otwarta w poniedziałek 10 czerwca o godz. 18.00 i będzie dostępna do 30 czerwca w godz. 8.00 – 20.00. Wstęp na wystawę jest wolny.
Piotr Kamieniarz, od lewej: Wybacz, że przyjęłam jego oświadczyny, ale zawsze będę cię kochać, 2024 r.; Anioł Stróż, 2024 r.
Piotr Kamieniarz urodził się w 1964 roku, mieszka i pracuje w Salominie w województwie lubelskim. Nigdy nie zdecydował się na podjęcie artystycznej edukacji, choć bez wątpienia rysowanie i malowanie jest jego pasją. Od 1994 roku Piotr Kamieniarz bierze udział w wielu wystawach w Polsce i za granicą, a od 1996 roku współpracuje z niemiecką Galerie KK w Essen.
Nieokrzesany świat sztuki Piotra Kamieniarza nasycony jest postaciami, fantomami i duchami zamieszkującymi jego graficzny świat. Mimo, że na zewnątrz kreacje przystają do europejskiej surrealistycznej tradycji, nie jest to zdecydowanie ortodoksyjny surrealizm w duchu Bretona. Chociaż groteskowy, nie jest tak straszny ani groźny. Choć zabarwiony krytycyzmem, nie jest komiczny.
Piotr Kamieniarz, Nasz nowy domek, 2024 r.
W teatralnych widowiskach Piotra Kamieniarza występują marionetki będące metaforą dla różnych aspektów życia i kondycji człowieka. Motyw marionetki przekracza granice gatunków i mediów, służąc jako potężne narzędzie do eksploracji głębokich i często niepokojących prawd o ludzkiej kondycji, wolności i kontroli. Bez względu na kontekst, marionetki przypominają o kruchości, złożoności istnienia oraz o ciągłym poszukiwaniu tożsamości i autonomii w świecie pełnym ograniczeń.
Piotr Kamieniarz, od lewej: Protestujący 2, 2024 r.; Gniazdo, 2024 r.
Artystyczne przedstawienia marionetek mogą symbolizować bezwolność jednostki w obliczu władzy, manipulacji i dehumanizacji. Prace artystów takich jak Paul Klee czy Giorgio de Chirico zawierają elementy marionetkowe, które podkreślają surrealistyczne i często mroczne aspekty ludzkiego doświadczenia. Marionetka może symbolizować fundamentalne pytania o wolność, determinizm i tożsamość. W psychoanalizie, Freud i Jung badali koncepcje nieświadomości i mechanizmy psychiczne, które kontrolują ludzkie zachowania, często używając metafor lalek i marionetek do wyjaśnienia skomplikowanych procesów psychicznych.
Piotr Kamieniarz, Niespodziewana wizyta przy śniadaniu, 2024 r.
Figury Piotra Kamieniarza istnieją poza czasem, ale nie są onirycznym wyobrażeniem. Emanują niezdolnością do penetracji rzeczywistości. Są duchami naszych gestów. Mamy wszak do czynienia z człowiekiem, naturą złożoną ze sprzeczności, pragnień trudnych do pogodzenia, istotą żyjącą w zbiorowości, w społecznym systemie, który nie pozwala na całkowitą swobodę i wolność i nierzadko ostro weryfikuje ideały.
Eksperymenty graficzne Piotr Kamieniarz sprowadza do metafory, dotykając jednocześnie egzystencjalizmu. Porusza kwestie dotyczące istoty bytu. Za pomocą przerysowania i uplastycznienia, autor podejmuje próbę uwydatnienia tego co bywa niedostępne zmysłom i doświadczeniu, przywołuje emocje, które niejednokrotnie głęboko ukrywamy, by nie dominowały codzienności. Powiadają, że najstarszym znanym ludziom uczuciem jest miłość albo radość, albo zdziwienie, albo wewnętrzny pokój, bo tych uczuć miał doświadczyć pierwszy człowiek w Raju. Ale i tak każdy wie, że najstarszym i najpierwotniejszym uczuciem jest strach. – konstatuje Radek Rak w „Baśni o wężowym sercu”.
Piotr Kamieniarz, Anioły i Demony, 2024 r.
Zapraszamy na wystawę malarstwa Piotra Kamieniarza „Spojrzenia” do 30 czerwca 2024 roku w godz. 9.00 – 18.00 do siedziby Art in House w Polskim Komitecie Olimpijskim (ul. Wybrzeże Gdyńskie 4, Warszawa). Wernisaż odbędzie się 10 czerwca 2024 roku o godz. 18.00.
Inne artykuły z tej kategorii
-
O Artystach Rynek sztuki
Ogromne emocje na wielkich płótnach – III Aukcja Sztuki Wielkiego Formatu
Jesteście gotowi na OGROMNE emocje? Przygotowaliśmy dla Was naprawdę dużą rzecz: III Aukcję Sztuki Wielkiego Formatu! Jak sama nazwa wskazuje, w katalogu aukcji znajdziecie same wielkoformatowe prace, które z pewnością pobudzą ciekawość i ucieszą wasze mocą barw, wątków i szczegółów umieszczonych przez artystów na obrazach i rzeźbach. Ryszard Rabsztyn, ANTIDOTUM PS...
-
O Artystach Rynek sztuki
III Aukcja Charytatywna „Jasiek dla Śpiocha” w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
Wyjątkowe wydarzenia wymagają pięknej oprawy. Tegoroczna trzecia edycja Aukcji Charytatywnej „Jasiek dla Śpiocha” odbędzie się we foyer Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Budynek na co dzień wypełniony unikatową sztuką oraz jej pasjonatami stanie się sceną dla nadziei i wsparcia. Na aukcję zapraszamy w czwartek 21 listopada o godz. 19.30, a...
-
O Artystach Rynek sztuki
Body & Emotions. Wystawa twórczości Anny Chorzępy-Kaszub i Joanny Roszkowskiej
(…) nasz zewnętrzny wygląd, cechy charakterystyczne, po których się nas poznaje, to po prostu dziecięca zabawka dla oka. Pod nimi wszystko jest ciemne, skłębione, nie do zgłębienia; znacie nas tylko z tego, że od czasu do czasu wypływamy na powierzchnię. (…) Virginia Woolf „Do latarni morskiej” Światło, które przenika...
-
O Artystach Rynek sztuki
Grzegorz Skrzypek. Obrazy inspirowane twórczością Jerzego Dudy-Gracza
Jego twórczość wyróżnia się osobliwymi stworzeniami zamieszkującymi fantastyczne, baśniowe krajobrazy. Bohaterami kompozycji Grzegorza Skrzypka od lat są wdzięczne „koniostworki”. W najnowszym cyklu artysty te rozkoszne stworzenia wtórują motywom malarstwa Jerzego Dudy-Gracza, by oddać hołd temu wybitnemu polskiemu malarzowi. 30 najnowszych prac Grzegorza Skrzypka można podziwiać we foyer Centrum Olimpijskiego. Wystawa...