shopping_cart EN

Teatralne widowiska Piotra Kamieniarza. Wystawa „Spojrzenia” w Polskim Komitecie Olimpijskim

Alicja Stasiak,

I wszelkie rozświetlenia tylko nowe otwierają otchłanie. Słowa Martina Heiddegera wydają się być idealnym wprowadzeniem do wystawy malarstwa Piotra Kamieniarza. Mroczne przedstawienia, w których obecna czerń, groteska i niepokój wrastają w ilustracyjną opowieść, humor oraz dziecięcą narrację konstytuują opowieść o naturze człowieka. Cudaczne kreatury wzbudzają zainteresowanie kumulując w sobie piękno i brzydotę. Czy tym samym wizualnie odzwierciedlają złożoność ludzkiej natury? Przekonajcie się odwiedzając wystawę „Spojrzenia” w Polskim Centrum Olimpijskim (ul. Wybrzeże Gdyńskie 4, Warszawa). Wystawa zostanie otwarta w poniedziałek 10 czerwca o godz. 18.00 i będzie dostępna do 30 czerwca w godz. 8.00 – 20.00. Wstęp na wystawę jest wolny.

 

Piotr Kamieniarz, od lewej: Wybacz, że przyjęłam jego oświadczyny, ale zawsze będę cię kochać, 2024 r.; Anioł Stróż, 2024 r.

 

Piotr Kamieniarz urodził się w 1964 roku, mieszka i pracuje w Salominie w województwie lubelskim. Nigdy nie zdecydował się na podjęcie artystycznej edukacji, choć bez wątpienia rysowanie i malowanie jest jego pasją. Od 1994 roku Piotr Kamieniarz bierze udział w wielu wystawach w Polsce i za granicą, a od 1996 roku współpracuje z niemiecką Galerie KK w Essen.

Nieokrzesany świat sztuki Piotra Kamieniarza nasycony jest postaciami, fantomami i duchami zamieszkującymi jego graficzny świat. Mimo, że na zewnątrz kreacje przystają do europejskiej surrealistycznej tradycji, nie jest to zdecydowanie ortodoksyjny surrealizm w duchu Bretona. Chociaż groteskowy, nie jest tak straszny ani groźny. Choć zabarwiony krytycyzmem, nie jest komiczny.

 

Piotr Kamieniarz, Nasz nowy domek, 2024 r.

 

W teatralnych widowiskach Piotra Kamieniarza występują marionetki będące metaforą dla różnych aspektów życia i kondycji człowieka. Motyw marionetki przekracza granice gatunków i mediów, służąc jako potężne narzędzie do eksploracji głębokich i często niepokojących prawd o ludzkiej kondycji, wolności i kontroli. Bez względu na kontekst, marionetki przypominają o kruchości, złożoności istnienia oraz o ciągłym poszukiwaniu tożsamości i autonomii w świecie pełnym ograniczeń.

 

Piotr Kamieniarz, od lewej: Protestujący 2, 2024 r.; Gniazdo, 2024 r.

 

Artystyczne przedstawienia marionetek mogą symbolizować bezwolność jednostki w obliczu władzy, manipulacji i dehumanizacji. Prace artystów takich jak Paul Klee czy Giorgio de Chirico zawierają elementy marionetkowe, które podkreślają surrealistyczne i często mroczne aspekty ludzkiego doświadczenia. Marionetka może symbolizować fundamentalne pytania o wolność, determinizm i tożsamość. W psychoanalizie, Freud i Jung badali koncepcje nieświadomości i mechanizmy psychiczne, które kontrolują ludzkie zachowania, często używając metafor lalek i marionetek do wyjaśnienia skomplikowanych procesów psychicznych.

 

Piotr Kamieniarz, Niespodziewana wizyta przy śniadaniu, 2024 r.

 

Figury Piotra Kamieniarza istnieją poza czasem, ale nie są onirycznym wyobrażeniem. Emanują niezdolnością do penetracji rzeczywistości. Są duchami naszych gestów. Mamy wszak do czynienia z człowiekiem, naturą złożoną ze sprzeczności, pragnień trudnych do pogodzenia, istotą żyjącą w zbiorowości, w społecznym systemie, który nie pozwala na całkowitą swobodę i wolność i nierzadko ostro weryfikuje ideały.

Eksperymenty graficzne Piotr Kamieniarz sprowadza do metafory, dotykając jednocześnie egzystencjalizmu. Porusza kwestie dotyczące istoty bytu. Za pomocą przerysowania i uplastycznienia, autor podejmuje próbę uwydatnienia tego co bywa niedostępne zmysłom i doświadczeniu, przywołuje emocje, które niejednokrotnie głęboko ukrywamy, by nie dominowały codzienności. Powiadają, że najstarszym znanym ludziom uczuciem jest miłość albo radość, albo zdziwienie, albo wewnętrzny pokój, bo tych uczuć miał doświadczyć pierwszy człowiek w Raju. Ale i tak każdy wie, że najstarszym i najpierwotniejszym uczuciem jest strach. – konstatuje Radek Rak w „Baśni o wężowym sercu”.

 

Piotr Kamieniarz, Anioły i Demony, 2024 r.

 

Zapraszamy na wystawę malarstwa Piotra Kamieniarza „Spojrzenia” do 30 czerwca 2024 roku w godz. 9.00 – 18.00 do siedziby Art in House w Polskim Komitecie Olimpijskim (ul. Wybrzeże Gdyńskie 4, Warszawa). Wernisaż odbędzie się 10 czerwca 2024 roku o godz. 18.00.

Inne artykuły z tej kategorii

  • Ogród Rzeźby. Największa wystawa rzeźby ogrodowej w Polsce
    O Artystach Rynek sztuki

    Ogród Rzeźby. Największa wystawa rzeźby ogrodowej w Polsce

    Dom Aukcyjny i Galeria Sztuki Art in House wraz z Sekcją Rzeźby Okręgu Warszawskiego Związku Polskich Artystów Plastyków i Polskim Komitetem Olimpijskim organizuje niezwykłe wydarzenie dla miłośników rzeźby ogrodowej i nie tylko. Od dziś aż do końca września, ogrody Centrum Olimpijskiego stają się areną dla największej wystawy rzeźby tego typu...

  • Znów będą wakacje! Letnia aukcja w Art in House
    O Artystach Rynek sztuki

    Znów będą wakacje! Letnia aukcja w Art in House

    Lato to najwspanialsza pora roku, pełna relaksu, ciepła i radości. Aby zacząć celebrowanie tego cudownego okresu już teraz zapraszamy Was na Aukcję „Znów będą wakacje” – czyli lato w sztuce, która odbędzie się 21 czerwca 2024 roku o godzinie 19:30 w siedzibie Domu Aukcyjnego Art in House przy Alejach Jerozolimskich 107...

  • Egzotyka w Art in House: Flower Power! Aukcja Sztuki Egzotycznej
    O Artystach Rynek sztuki

    Egzotyka w Art in House: Flower Power! Aukcja Sztuki Egzotycznej

    Orientalia i egzotyka zawsze wzbudzały ogromne zaciekawienie wśród Europejczyków, co skutkowało ogromnym importem chińskiej porcelany, japońskich drzeworytów, afrykańskich masek, hinduskich bożków, itp. Dziś zamawianie produktów z odległych krain nie jest konieczne, żeby poczuć zmianę klimatu: wystarczy, że zajrzycie do Art in House na Flower Power! Aukcję Sztuki Egzotycznej, która odbędzie...

  • Stęsknieni za klasyką – XVI Aukcja Klasyków Współczesności
    O Artystach Rynek sztuki

    Stęsknieni za klasyką – XVI Aukcja Klasyków Współczesności

    „Klasyka – dzieła sztuki i literatury z różnych okresów historycznych uznane za doskonałe” (Słownik Języka Polskiego PWN) Czym w dzisiejszych jest klasyka? Czy jest to coś, co zapada głęboko w pamięć i niesie ze sobą przekaz? Czy wręcz przeciwnie – obiekty minimalistyczne, które odrywają się od znaczeń i treści, a...

×
Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.
Schowaj
Zmień ustawienia