shopping_cart EN

Nieznane dzieło Magdaleny Abakanowicz | XVIII Aukcja Klasyków Współczesności

Julia Maciejewska,

Dom aukcyjny i galeria sztuki Art in House ma ogromny zaszczyt ogłosić Wam, że w katalogu XVIII Aukcji Klasyków Współczesności zagości niezwykłe dzieło. Mowa tu o tkaninie, wykonanej w latach 60. ubiegłego wieku z sizalu, wełny i bawełnianego sznurka, która znajdowała się przez kilka dekad w kolekcji prywatnej i nigdy nie była eksponowana publicznie. Autorką pracy jest Magdalena Abakanowicz.

Magdalena Abakanowicz, Tkanina abstrakcyjna, 1965

 

Po kolei: kim właściwie była Magdalena Abakanowicz?

Urodziła się pod Warszawą, jednak wydarzenia II wojny światowej zmusiły jej rodzinę do przeniesienia się w okolice Trójmiasta. Zanim stała się znaną na całym świecie artystką, jako dziecko uwielbiała łączyć ze sobą różne przedmioty, takie jak patyki i sznurki oraz kochała wypełniać sobą pustkę wielkich spróchniałych pni. To z pewnością było przyczynkiem do powstawania późniejszych Abakanów, czyli wielkoformatowych przestrzennych tkanin, nawiązujących formą do materii organicznej.

Abakanowicz ukończyła nie tylko Liceum Plastyczne w Gdyni, ale też Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych w Sopocie (dzisiaj ASP), skąd po roku przeniosła się na warszawską Akademię Sztuk Pięknych. Dzięki szerokiemu wykształceniu artystycznemu artystka mogła swobodnie rozwijać swoją wyobraźnię, dając jej upust w tworzeniu monumentalnych prac, w szczególności wykonanych z materiałów miękkich.

Magdalena Abakanowicz, lata 60. XX wieku

 

Twórczość i inspiracje autorki wielkoformatowych tkanin

Artystka przeżyła swój zagraniczny debiut w 1962 roku w Lozannie na Międzynarodowym Biennale Tkaniny. Zaprezentowała tam „Kompozycję białych form”, którą zauważyła nie tylko widownia, ale przede wszystkim krytycy i jury wydarzenia. Następnie w 1965 roku na Biennale Sztuki w Sao Paulo Magdalena Abakanowicz zdobyła złoty medal, dzięki czemu jej nowatorska twórczość trafiła do szerokiego grona odbiorców, a Abakany jednogłośnie uznano za rewolucję w tkaninie artystycznej i rzeźbie.

Magdalena Abakanowicz, 1969 

 

Od tamtego czasu działalność Abakanowicz rozrastała się, utworzyła zespół twórców, którzy pomagali odzwierciedlać jej tkackie projekty, przeniosła się do większej pracowni i pracowała bez wytchnienia nad ukazaniem swojej interpretacji świata. Każda wystawa była dla niej jednym organizmem, do którego stworzenia przykładała się z największą skrupulatnością.

Magdalena Abakanowicz, Abakan żółty, 1970-1975, Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Magdalena Abakanowicz, Abakan Red, 1969 i Abakan Orange, 1968, Tate Modern, Londyn

 

Później, bo w drugiej połowie lat 80. artystka zaczęła rzeźbić, mimo że w liceum plastycznym powiedziano jej, że nie ma wyczucia formy, więc nie powinna sięgać w tę stronę. Początkowo jej rzeźby powstawały z worków jutowych i żywic, później z drewna i stopów metali. Głównym tematem jej rzeźb były zwielokrotnione ludzkie sylwetki lub fragmenty ciał, takie jak „Plecy” i „Głowy”. Ważną serię rzeźb, ukazujących stojące postacie, Magdalena Abakanowicz zatytułowała „Tłum”. Na powstanie tego dzieła z pewnością miały wpływ wydarzenia z czasów wojny, które mocno odcisnęły się w wyobraźni artystki. Za pomocą tych rzeźb autorka chciała ukazać bezbronność człowieka w obliczu manipulacji i opresji.

Magdalena Abakanowicz, Plecy, 1976-1980, Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Magdalena Abakanowicz, Tłum, 1986-1994, Muzeum Narodowe we Wrocławiu

 

Artystka przez całe życie rozwijała swoją twórczość, równocześnie zdając sobie sprawę jak wymagające są jej prace, nie tylko do wykonania, ale przede wszystkim do zrozumienia. Abakanowicz wiedziała, że ekspozycja jej „Abakanów” czy „Tłumów” na wystawach to ogromne przedsięwzięcie i odpowiedzialność, ze względu na wielki rozmiar dzieł i konieczność zintegrowania ich w jedną całość, dzięki czemu mogą być odczytywane wspólnie i osobno.

Magdalena Abakanowicz, która przeżyła dziecięcą samotność, powstanie warszawskie, niezrozumienie jej twórczości w czasie edukacji artystycznej i studenckie ubóstwo, do dziś zachwyca swoim sposobem widzenia świata i tym, co kryło się wewnątrz niej. Zapisała się na kartach historii sztuki, jako artystka nowatorska i na zawsze pozostanie inspiracją dla kolejnych pokoleń twórców.

Magdalena Abakanowicz, 1969

 

„Tkanina abstrakcyjna” Magdaleny Abakanowicz na XVIII Aukcji Klasyków Współczesności

Wśród wielu wspaniałych prac, jakie mamy do zaoferowania na naszych Aukcjach Klasyków Współczesności, niewiele może się równać z dziełem Magdaleny Abakanowicz. W katalogu aukcyjnym prezentujemy ponad dwumetrowej długości tkaninę utrzymaną w ziemistej kolorystyce z elementami czerwieni i bieli. Tapiseria ma zróżnicowaną fakturę, dzięki strukturze nici i włókien, jakich użyła autorka. Całość ukazuje nam zamiłowanie Abakanowicz do wykonywania monumentalnych prac z materiałów miękkich oraz skupienie na detalach, dbałość o przenikanie się barw i wątków. Kolorystyka pracy może świadczyć o inspiracji prehistorycznymi malowidłami naskalnymi, do których wykonania używane były naturalne barwniki oddające przede wszystkim odcienie brązu, żółcieni i czerwieni. 

Magdalena Abakanowicz, Tkanina Abstrakcyjna, 1965 (fragment)

 

Tkanina z naszej aukcji nie była dotąd prezentowana publicznie, bo od kilkudziesięciu lat znajdowała się w prywatnej kolekcji. Ten egzemplarz nie występuje w żadnym spisie prac artystki, jako że stworzyła ona setki nieskatalogowanych dzieł. Jednak na odwrocie tapiserii znajduje się niezaprzeczalna sygnatura autorki oraz autorstwo dzieła zostało potwierdzone przez Fundację Marty Magdaleny Abakanowicz Kosmowskiej i Jana Kosmowskiego. Tytuł pracy nie jest znany, nazwaliśmy ją roboczo „Tkanina abstrakcyjna”, chociaż niektórzy dostrzegają na niej zarys postaci.

Magdalena Abakanowicz, Tkanina Abstrakcyjna, 1965 (sygnatura)

 

Serdecznie zapraszamy do odwiedzenia wystawy przedaukcyjnej, która będzie otwarta od 25 listopada 2024 w siedzibie Art in House. Nie możecie przegapić tej rzadkiej okazji do obejrzenia tak wczesnej pracy Magdaleny Abakanowicz na żywo, zwłaszcza, że będziecie jednymi z pierwszych osób, które tego doświadczą. Finał XVIII Aukcji Klasyków Współczesności odbędzie się w piątek 29 listopada o godz. 19:30; oprócz niezwykłego dzieła Magdaleny Abakanowicz będziecie mogli licytować jeszcze 70 różnorodnych prac malarskich i rzeźbiarskich. Zapraszamy!

Magdalena Abakanowicz, Tkanina Abstrakcyjna, 1965 

 

XVIII Aukcja Klasyków Współczesności

29 listopada 2024, 19:30 (piątek)

Art in House

Aleje Jerozolimskie 107, Warszawa 

 

Magdalena Abakanowicz w pracowni, 2010 (fot. J. Pijarowski)

 

bibliografia:

https: //www.abakanowicz.art.pl/biografia-pl.php

https: //niezlasztuka.net/o-sztuce/magdalena-abakanowicz-artystka-osobna/

 

zdjęcia:

https: //starakfoundation.org/pl/spectra/news/magdalena_abakanowicz_spectra_art_space_masters

https: //niepodlegla.gov.pl/aktualnosci/w-przestrzeni-magdaleny-abakanowicz-tkanina-i-rzezba-wystawa-w-rydze/

https: //mnwr.pl/magdalena-abakanowicz-abakan-zolty-1970-1975/

https: //www.forbes.pl/forbeswomen/magdalena-abakanowicz-najslynniejsza-polska-rzezbiarka-nie-chciala-byc-feministka/h0508cz

https:  //mnwr.pl/magdalena-abakanowicz-plecy/

https: //mnwr.pl/tlum-magdaleny-abakanowicz-1/

https: //sztukipiekne.pl/5-ciekawostek-o-magdalenie-abakanowicz/

https: //pl.m.wikipedia.org/wiki/Plik:Abakanowicz_IMG_4565.jpg

fotografie „Tkaniny abstrakcyjnej” wykonała fotografka Magdalena Dąbrowska

Inne artykuły z tej kategorii

  • Defragmentacje. Wystawa Agnieszki Fijał-Czapli, Ewy Jasek i Jacka Opały
    O Artystach Rynek sztuki

    Defragmentacje. Wystawa Agnieszki Fijał-Czapli, Ewy Jasek i Jacka Opały

    Koniec życia i początek sztuki… te słowa mogą posłużyć za motto niejednemu portretowi, a na pewno wszystkim tym obrazom i rzeźbom, których głównym celem jest przeniesienie obecności człowieka w obszary trwalsze niż sama pamięć. Wojciech Sztaba, historyk i krytyk sztuki   Ma wiele oblicz, wykonywany jest w zróżnicowanych konwencjach, przybiera...

  • Ogromne emocje na wielkich płótnach – III Aukcja Sztuki Wielkiego Formatu
    O Artystach Rynek sztuki

    Ogromne emocje na wielkich płótnach – III Aukcja Sztuki Wielkiego Formatu

    Jesteście gotowi na OGROMNE emocje? Przygotowaliśmy dla Was naprawdę dużą rzecz: III Aukcję Sztuki Wielkiego Formatu! Jak sama nazwa wskazuje, w katalogu aukcji znajdziecie same wielkoformatowe prace, które z pewnością pobudzą ciekawość i ucieszą wasze mocą barw, wątków i szczegółów umieszczonych przez artystów na obrazach i rzeźbach. Ryszard Rabsztyn, ANTIDOTUM PS...

  • III Aukcja Charytatywna „Jasiek dla Śpiocha” w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
    O Artystach Rynek sztuki

    III Aukcja Charytatywna „Jasiek dla Śpiocha” w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie

    Wyjątkowe wydarzenia wymagają pięknej oprawy. Tegoroczna trzecia edycja Aukcji Charytatywnej „Jasiek dla Śpiocha” odbędzie się we foyer Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Budynek na co dzień wypełniony unikatową sztuką oraz jej pasjonatami stanie się sceną dla nadziei i wsparcia. Na aukcję zapraszamy w czwartek 21 listopada o godz. 19.30, a...

  • Body & Emotions. Wystawa twórczości Anny Chorzępy-Kaszub i Joanny Roszkowskiej
    O Artystach Rynek sztuki

    Body & Emotions. Wystawa twórczości Anny Chorzępy-Kaszub i Joanny Roszkowskiej

    (…) nasz zewnętrzny wygląd, cechy charakterystyczne, po których się nas poznaje, to po prostu dziecięca zabawka dla oka. Pod nimi wszystko jest ciemne, skłębione, nie do zgłębienia; znacie nas tylko z tego, że od czasu do czasu wypływamy na powierzchnię. (…) Virginia Woolf „Do latarni morskiej”   Światło, które przenika...

×
Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies.
Schowaj
Zmień ustawienia